Arbetsförmedlingen krävs på skadestånd efter kritiserad kampanj

Arbetsförmedlingens kommunikationschef Sofia Hjältman och generaldirektör Isabelle Grönbäck vid dagens presskonferens.
Foto: Pernilla Arvidsson
Arbetsförmedlingens generaldirektör svarar på kritiken.

Arbetsförmedlingen genomförde för en tid sedan en kritiserad kampanj, Gör plats, där syftet var att förändra normer och attityder kring arbetsförmågan hos personer med olika funktionsvariationer.

Kampanjen kritiserades bland annat eftersom influencern Therese Lindgrens ansikte photoshoppades in på en bild med en person som satt i rullstol, nedanför stod texten: Hade hon ändå blivit en mäktig influencer?

Den drabbade upplevde sig kränkt då hon själv är en influencer. Hon stämmer därför nu Arbetsförmedlingen och begär även skadestånd. 

Arbetsförmedlingen uttrycker att situationen är olycklig och att det är oerhört viktigt att stå till svars för den skada som uppstått. Därför höll de under torsdagen en presskonferens för att stå till svars för sitt handlande.

Syftet med kampanjen var att öka antalet anställda med funktionsvariationer. Generaldirektören kan dock inte svara på hur många anställda med funktionsvariationer de själva har anställda på Arbetsförmedlingen.

Frida Lindhe
j19lifr@svf.fhsk.se

Amelie Länsberg Rylander
j19laam@svf.fhsk.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll Up