100xKulturarv heter Jönköpings Länsmuseums höstsatsning, inom fem år ska hundra olika historiska arv uppvisas på museet. En av dem är Pontus Folkesson med sitt examensarbete ”Få skjuts i tiden”. En resa från 1600-talets häst -och vagnskjutsade, till dagens busstrafik. 

20130904_100853-2
Pontus Folkesson berättar om utställningen ”Få skjuts i tiden.”

Pontus Folkesson från Månsarp läser just nu in sin masterexamen i historia på Stockholms universitet, samtidigt är han aktuell med sin utställning om skjuts. Ett lite annorlunda ämnesval kan tyckas, men skjutsen har genom åren utvecklats till den kollektivtrafiken vi har idag och därmed betyder den mycket för det samhället vi i nuläget lever i. De flesta av oss har någon gång erbjudits skjuts, eller gett skjuts, många kan relatera.


Utveckling
Utställningen belyser många av de problem som bönderna ställdes mot på 1600-talet, enligt lag var de tvingade till att skjutsa de högre uppsatta i samhället. Något som höll i sig till mitten av seklet då krögare -och gästgivareförordningen trädde i kraft. I och med den nya förordningen lättade ansvaret från böndernas axlar och det lades istället på gästgiverier, en form av inrättning där resande människor kunde få sova och äta en bit. Bönderna hade fortfarande ett visst ansvar och skulle stå för skjutshästar, som skulle finnas nära alla gästgiverier för att de resande människorna snabbt skulle kunna byta häst och fortsätta sin färd. Hållbarheten på dåtidens färdmedel kunde ibland ge vika och resultera i att vagnen gick sönder, det fanns då ingen jour att ringa för att snabbt få assistans utan de fick helt och hållet förlita sig på traktens smed. Något som ibland kunde ta tid då smeden kanske var ute på andra uppdrag. För att i viss mån förhindra att den dragna vagnen skulle gå sönder, smordes bland annat hjulen med krossade sniglar för att minska friktionen och den värme som uppstod. Mycket har som sagt förändrats sedan 1600-talets ”skjutskultur” och den kollektivtrafiken vi har idag.
– Vi klagar vid signalfel i trafiken och när tåg tvingas stanna, men att byta hjul på 1600-talet kunde ta flera timmer, ibland en hel dag om smeden inte var hemma, säger Pontus.

Framtiden
Pontus som själv jobbat som spårvagnskonduktör i Stockholms tunnelbana tycker att mycket kan förbättras inom kollektivtrafiken, huvudsakligen tycker han att de höga biljettpriserna säkert påverkar att många väljer bort kollektiva transportmedel. För att åka från Månsarp där Pontus nu bor, till länsmuseet i Jönköping kostar en enkelbiljett 37 kronor, om han istället skulle ta bilen kostar bensinen för resan ungefär 24 kronor, vilket enligt Pontus är helt fel.
– Kollektivtrafiken måste bli billigare, annars kommer vi aldrig få fler att välja bort bilen.
Helst av allt skulle Pontus vilja att vi hade ett liknande system som finns i Tallinn, där kollektiva färdsätt är gratis om du bor i i staden och kopplar samman ditt ID-kort till ett resekort.
– Skatten skulle kanske kunna sänkas på kollektivtrafikens drivmedel, så att biljetterna kunde bli billigare eller i bästa fall gratis. Det viktiga är att debatten väcks och att frågan skapar diskussion.
På frågan hur han själv tog sig till museet idag svarar han lite genant,
– Jag tog faktiskt bilen..

20130904_103341
Ett krus som innehöll krossade sniglar fanns ofta på skjutsvagnarna för att få ner temperaturen kring hjulen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 8 September invigs utställningen på Jönköpings läns museum i samband med Jönköpings Allmogemarknad som delar samma tema. För att läsa mer om utställningen och tider;

www.jkpglm.se Jönköpings läns museum

www.100xkulturarv.wordpress.com  Projektets blogg

Eller gilla ”Få skjuts i tiden på Jönköpings läns museum” på Facebook och dela med dig av dina egna minnen om skjuts.

 

 

G-BVQ5VFQ7W4