Augustpriset firar i år 25 år där bland annat Martin Schibbys och Johan Perssons bok ”438 dagar ” är en av de nominerade för ”Årets fackbok”.

Den 12 april 1988 kom det ett brev till Svenska bokförläggareföreningen från förläggaren Per I. Gedin. Han tyckte att branschen skulle instifta ett pris för att skapa medial uppmärksamhet genom att tilldela ett litterärt verk av en svensk författare ett pris. Från början var det självklart att priset skulle tillfalla nyutgivna titlar. Per I. Gedin föreslog att priset skulle vara uppkallat efter August Strindberg och att priset skulle kallas ”Strindbergpriset”. Det blev inte så eftersom den priskommitté som tillsattes av föreningen föreslog ”Augustpriset” istället och så blev det.

Under de första åren tilldelades priset endast i en kategori ”Årets bok ” för att några år senare nämligen 1992 utöka till tre pris- kategorier: Årets skönlitterära bok, Årets fackbok, samt Årets barn och ungdomsbok. Prissumman har alltid varit 100 000 och en bronsstatyett föreställande August Strindberg. Från början var det inte klart att en prisvinst skulle innebära ökad försäljning. 1997 kom vändningen i samband med ”Aprillhäxan” av Majgull Axelsson. Förlaget som publicerade boken menar att priset gav ett stort försäljningslyft. ”Populärmusik från vittula” skriven av Mikael Niemi från 2000 är fortfarande en av de böcker som har sålt mest av alla nominerande titlar genom åren.

För att uppmärksamma Augustpriset i år har Adlibiris bokhandel en kampanj för nyutgivna titlar som tävlar om Augustpriset. En av de nominerade till årets fackbok är: ” 438 dagar. Vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar ” skriven av Martin Schibbye och Johan Persson, Offside press AB. Men även TV4- journalisten Lena Sundström har nominerats i samma kategori för  sin bok ”Spår”, som handlar om utlämningen av två egyptier till CIA. På det Skönlitterära området har ”Egenmäktigt förförande” av  Lena Andersson där karaktärerna Ester och Hugo möts i ett drama om makt och passion, frihet och förnuft.

Text: Linnéa Cedergren

G-BVQ5VFQ7W4