Clubhouse är den nya trendande appen som många väntar på en inbjudan till, utan en sådan kommer du inte ens in i appen. Här handlar det inte om chattar och videosnuttar utan om människor som pratar med varandra i olika så kallade rum.
Appen är en ännu bara en betaversion som kräver att man fått en inbjudan eller stått på väntelistan tillräckligt länge, därefter kan man hoppa in i ett så kallat rum där man får prata med andra. Den här tjänsten använder alltså ingen chatt teknik utan man är tillbaka som i 80-talets panelsamtal, man kommunicerar med andra människor genom att prata.
Moderatorer ska se till att samtalen sköts snyggt och att ingen bryter communityregler, då kan personen plockas ut ur samtalet.
Clubhouse har blivit populärt bland flera kändisar och influencers. Den kända rapparen George (Gee) Dixon skapade till exempel ett rum för människor utanför tullarna, de som växer upp i förorterna och som han menar blir felbehandlade.
Rummet som heter “Divideringar” startades först som ett forum för några vänner att diskutera i men lockade runt 2000 personer.
“Entreprenörden” Alexander Morad från Jönköping är en av de som använder Clubhouse.
”Det är kul att det är ett talande forum då den talande kommunikationen är något man saknat i pandemin. ”
Han tycker att Clubhouse inte alls är lika polariserande som andra sociala medier och att rummen har en finare ton.
-Självklart finns det kanske även nackdelar när appen blir större och fler får tillgång, säger Alexander.
Han kan tänka sig att den kan skapa mobbning då man aktivt kan utesluta folk, men uppdateras den konstant kan andra funktioner tillkomma.
-Hade man haft en diskussion på Twitter hade mycket blivit fel, Clubhouse motverkar detta just nu.
Trots all positiv feedback appen har fått så håller en tysk datamyndighet just nu på att granska om den verkligen förhåller sig till GDPR och vad som händer när det samtal som sker i realtid är slut. Sparas data och i så fall hur länge, vilka har tillgång?
Kina har bannat appen från att användas då flera tusentals användare deltagit i censurerade ämnen, även Indonesien varnar för att blockera appen.
Tiktok och ihoplimmade underliv
En annan app som trendat i över ett år är Tiktok, med flera miljoner användare runt om hela världen som delar med sig av videos på 15-60 sekunder .
Många videos har olika innehåll, danser, matlagningstips, kläder och så vidare, men något som många hoppar på är de challenges som trendar.
Den senaste challengetrenden började efter att en amerikansk kvinna vid namn Tessica Brown använde superlimmet Gorilla glue i sitt hår efter att ha fått slut på sina vanliga hårprodukter.
Läkare lyckades få bort limmet ur hennes hår men inte mycket av det satt kvar, videon gick viral och skapade den nya trenden “Gorilla glue challenge” där flertal människor har sprayat limmet på till exempel en kaffekopp de dricker ur, andra gör som originalet och använder limmet som hårspray, vissa har till och med tagit det till nivån att spraya på sina intima kroppsdelar.
-Det finns mycket gott med sociala medier men såklart, likt allt, även många som utnyttjar det för att göra hemska utmaningar som utnyttjar folks okunskap, det är detta som förstör plattformarna, avslutar Alexander Morad.
Josefin Norlund