Lena Larsson, VD på HUI

GP och Elektronikbranschen låter svenska folket rösta på vilken produkt de tycker ska bli årets julklapp. Men det är ingenting som Handelns utredningsinstituts VD, Lena Larsson, tror skulle fungera när man utser den ”riktiga” årets julklapp.
– Det överlåter vi åt andra, säger hon.

Handelns Utredningsinstitut utser årets julklapp sedan 23 år tillbaka, utan svenska folkets inblandning på annat sätt än genom att se hur vi handlat under året.

– Vi får en hel del tips från framför allt företag, säger Lena Larsson, VD på HUI. Då handlar det oftast om deras egna produkter, så det är ingenting som vi tar speciellt stor hänsyn till.

Fyra personer arbetar med att utse julklappen, och det är en process som pågår under hela året. Men just nu närmar sig upplösningen, då klappen presenteras den 25 november.

Läsplattan i topp
Sedan i går har man på Göteborgs-Postens hemsida kunnat rösta på vilken man tycker ska bli årets julklapp 2010. Cirka 3 000 läsare har röstat, och än så länge leder läsplattan, som har fått 21 procent av rösterna.

Men det är ingen garanti för att det är just läsplattan som HUI kommer att utse. GP och HUI har nämligen inte kommit överens tidigare år. När GP:s läsare utsåg iPhonen, valde HUI spikmattan. Och 2005 utsåg GP platt-tv:n, vilket HUI gjort året innan. 2008 var man dock överens om upplevelsen.

”Arbetar inte på det sättet”
Elektronikbranschen utser sin julklapp i morgon, och har låtit svenska folket rösta. Det är nytt för i år, eftersom man fått kritik för att man utsåg hörluren till årets julklapp 2009. I stället har man ställt upp vissa produkter som folket kunnat rösta på; Blu-ray, systemkamera, smartphone, 3D-tv, espressomaskin och läs- och surfplatta.

Men att låta svenska folket utse årets julklapp ”på riktigt” är ingenting som Lena Larsson tror på.

– Vi är ett konsultföretag och arbetar inte alls på det sättet. Att låta svenska folket rösta skulle vara en betydligt större kostnad, och det känns inte aktuellt.

Hon påpekar att det är en lång process, som bygger på hur handeln faktiskt har utvecklats under året, inte vad folk tycker. Hon tror inte heller att det blir en självuppfyllande profetia, eftersom den bygger på försäljningsstatistik under året.

– Det är inget facit på vad folk kommer att köpa, och det är klart att vi kanske påverkar några. Men den största delen av befolkningen bestämmer sig nog på egen hand.

Tre krav julklappen ska uppfylla:

* Den ska vara en nyhet, eller ha fått ett nyväckt intresse

* Den ska ha haft ett högt försäljningsvärde under året

* Den ska representera den tid vi lever i