400 miljarder i högrisktransaktioner – ”ryktet inte det bästa just nu”

Foto: istockphoto
Kommunikationschef Elvira Magnusson och VD Wilma Norrgård presenterade under onsdagen resultatet av advokatbyrån Clifford Chances utredning. Bild: Ted Petersson

Swedbank har inte levt upp till de krav som ställts på banken och misslyckats med ansvarsfördelning i arbetet mot penningtvätt.
– Vi ska göra allt i vår makt för att återvinna förtroendet, säger Swedbanks VD Wilma Norrgård under eftermiddagens presskonferens. 

Det är den amerikanska toppadvokatbyrån Clifford Chance som på uppdrag av Swedbank genomfört en extern utredning av bankens arbete med att förhindra penningtvätt. Swedbank presenterade under presskonferensen vad rapporten kommit fram till. Bakgrunden är den rad av granskningar som avslöjat allvarliga brister i Swedbanks arbete för att motverka risken för penningtvätt. 

Swedbanks kommunikationschef Elvira Magnusson berättar att Clifford Chance kommit fram till att högriskkunder hos banken under perioden 2014-2019 gjorde transaktioner motsvarande ett värde av 400 miljarder kronor. Advokatbyrån kan dock inte fastställa att penningtvätt ägt rum, men konstaterar däremot att det förebyggande arbetet inte varit tillräckligt utvecklat. Man kan även konstatera att högriskkunder har tillåtits öppna konton i svensk bankverksamhet. 

– Vi ser minst sagt extremt allvarligt på det här, säger Wilma Norrgård. 

Hon har full förståelse för att det kommer ta lång tid att bygga upp förtroendet igen, men säger att man jobbar för att återfå samma position som tidigare. 

– Vi har stark tro på vår organisation.

Enligt Wilma Norrgård har Swedbank vidtagit en rad åtgärder för att förhindra att något liknande förekommer igen. Den första åtgärden har varit att flera högt uppsatta personer fått avgå.

– Den nya ledningen har förbättrat arbetet väsentligt under den senaste perioden, säger Elvira Magnusson. 

Hur mycket ansvar kan man lägga på de enskilda personerna i ledningen?

– Det är de som har det yttersta ansvaret, och som säkerställer att vi följer våra visioner, säger Norrgård och Magnusson. 

De berättar även att man kommer tillsätta en utredning för att undersöka om det finns företagskulturer inom banken som möjliggjort att Swedbank brustit i sina rutiner. 

Man förklarar det som hänt med att säkerhetsrutinerna varit bristande och ansvarsfördelningen inte varit tydlig. Mer exakt vad det är man har brustit i kan Swedbank inte gå in på, enligt Wilma Norrgård. 

Kan ni lova era kunder att det här inte kommer hända igen?

– Vi ska göra allt vi kan för att det här inte ska ske igen. Med de nya reglerna  finns det en minimal chans. 

Maja Kullered
j19kuma@svf.fhsk.se


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll Up