I Region Jönköpings län har Miljöpartiet lagt fram ett förslag där man vill se att det satsas på spelande. Däribland vill man se ett institut som värnar om spelkultur.
– Det skulle kunna vara en fantastisk resurs, att förstå hur detta fungerar och kunna exportera, säger Jon Heinpalu (MP).
I nämnden för Arbetsmarknad, Näringsliv och Attraktivitet sitter Jon Heinpalu från Miljöpartiet. Där lade han fram ett förslag som bland annat går ut på att spelande ska erkännas som kultur bredvid till exempel teater och film.
– Spelande och spelupplevelse kan också vara en kulturell upplevelse och det är en kulturkonsumtion. Det är något som vi först och främst måste få folk att förstå. När man sedan fått in den förståelsen så kanske man kan se spelandet på ett helt annat sätt. Det tror jag är ganska viktigt, säger han.
Ett annat problem som han ser är att de som utvecklar spelen alltid behöver tänka på att få pengarna att gå runt. Därför måste de prioritera att deras spel ska generera inkomst. Han vill se ett att det införs ett offentligt stöd som gör att spelutvecklare kan fokusera på skapandet.
– Kulturformen, som den är idag, är bara driven av kommersiella krafter. Det är bara vinstintresse bakom den största andelen av spel som produceras, säger han och fortsätter:
– Jag tror att om man skulle kunna gå in med offentliga medel och satsa på kvalitetsutveckling inom spelande så skulle vi få se en helt ny dimension av spel som utvecklas.
Sexism större problem än våld
För att allt detta ska fungera föreslår han att ett institut fokuserat på spelkultur ska införas inom regionen. Institutet ska bland annat kunna bedriva forskning om spelande.
– Min vision är att det ska vara kunskapssamlande och bedriva någon form av myndighetsutövande i det att man tillhandahåller korrekta fakta. Det finns mycket spekulationer om vad som är skadligt och inte skadligt med olika typer av spelande, säger Heinpalu.
Han menar att en förälder ska kunna känna en trygghet i att ha någonstans att vända sig och få hjälp med att veta vad som gäller när deras barn spelar spel. Man ska även kunna utbilda dem i vilka problem som finns i våldsamma spel eller onlinespel.
– Vad är det som är farligt i spelen egentligen? Är det våldet eller är det att det sitter sexistiska personer som säger hemska ord till varandra eller skriker könsord. Jag tror att det är de sexistiska personerna som är problemet och inte själva spelet. Det är något som folk behöver förstå.
”Jättestor industri – finns pengar att hämta”
En annan viktig faktor som spelkulturinstitutet kommer att ha är att föra samman olika aktörer inom spelkultur. De kommer där kunna samarbeta och utvecklas tillsammans. Regionen ska på så sätt också kunna kartlägga resurserna som finns.
– Det är ju några som arrangerar Dreamhack och arrangerar SM i olika tävlingar eller cosplaykonventet i Huskvarna. Alla dessa personerna finns där och att kunna sätta samman dem kan skapa häftiga grejer.
Varför behövs det ett institut för spelkultur?
– Spelproduktion är ju en stor verksamhet och som en jättestor industri. Det skulle till exempel då kunna ge mycket jobb. Om man jämför mellan kulturproduktioner så är ju spelindustrin enorm i Sverige, säger Heinpalu.
Det mest framgångsrika svenska spelet genom tiderna heter Minecraft. Det är det näst mest sålda spelet någonsin bakom Tetris. 2014 sålde den svenska skaparen Markus ”Notch” Persson sitt företag bakom Minecraft till Microsoft för ett värde av cirka 18 miljarder kronor.
Detta använder Jon Heinpalu som exempel för att illustrera varför man borde satsa på spelkulturen.
– Det är ungefär samma summor som PEAB, som bygger alla våra hus, är värt. Det är sådana summor pengar som det rör här, det finns ju en poäng med att satsa på detta, säger han och fortsätter:
– Sverige är så häftigt i spelsammanhang. Vi har de otroligt stora spelutvecklarna som exempelvis DICE och vi har lajvare som får inspirera Disney i hur man bygger nöjesparker. Det finns så mycket i denna världen som skulle må bra av att komma ut och tittas på, det skulle vara så häftigt.
”Gamer till 100 procent”
Enligt Jon Heinpalu är spelkultur ett väldigt brett begrepp. Det innehåller allt spelande förutom spel om pengar och mobilspel i viss utsträckning. Han säger att allt där spelaren aktivt upplever något räknas som spelkultur, detta innefattar bland annat lajv, rollspel och cosplay.
Är detta förslag ett försök från er i Miljöpartiet att locka till er unga väljare inför valet?
– Det är klart att vi når ju en väldigt intressant grupp genom det här men samtidigt så är det ju en relevant fråga för oss. Alla frågor som är populära hos stora grupper är ju bra att driva och ingen har ju tagit den här bollen tidigare så då gjorde vi det.
Han fortsätter att berätta att han själv är en gamer vilket ligger som grund för att han vill driva igenom just denna fråga.
– Jag är 100 procent gamer, jag har spelar rollspel sedan 80-talet. Jag hade både en Atari och en Amiga som jag spelade datorspel på för första gången. På min tid hette Dreamhack copypartyn och man hade med sig disketter då det inte fanns något nätverk eller internet så jag har varit med ett tag.
Förstudie inledd
Jon Heinpalu säger att det är Miljöpartiet själva som driver frågan och att de även driver liknande frågor, som att e-sport ska erkännas som en idrott, på riksnivå. De har även skapat ett nätverk som de kallar för ”Gröna Gamers” som jobbar med frågor om spelkultur.
Han kom sedan med förslaget om att genomföra en förstudie till den berörda nämnden inom regionen. Denna förstudie ska bland annat undersöka möjligheten att instifta ett spelkulturinstitut i länet. Reaktionerna från hans kollegor var överväldigande positiva.
– När jag föreslog förstudien så var det enhälligt, alla var för idén. Alla i hela nämnden tyckte att det var en bra idé och sade ja till detta. De fattar också nyttan av detta, säger Jon Heinpalu, regionpolitiker för MP.
Förstudien pågår just nu och det återstår att se huruvida det blir ett institut i länet som speciellt värnar om spelkultur.