Så ska Postnord parera paketkaoset

VD Elin Jonsson och kommunikationschef Hanna Ahlvin Bodén
Foto:  Frida Lindhe

Paket som kommer bort, terminaler som svämmar över av paket och försändelser som inte kommer fram i tid. Det är mycket som kan bli bättre och Postnord presenterar nu flera åtgärder för att komma till rätta med problemen.

– Vi har sedan 2014 gått igenom vår största kris i modern tid, säger Elin Jonsson. Nu sätts krisen på sin spets då vår paketdistribution går det tuffaste vinterhalvåret i svensk posthistoria till mötes.

De senaste åren har Postnord fått återkommande kritik för att inte kunna hantera det ökade trycket på pakethanteringen. Under onsdagen hölls en presskonferens där Postnord presenterade vilka åtgärder som planeras.

Postnord säger sig vara medveten om och ta allvarligt på kritiken. De presenterar därför nu ett antal åtgärder för att komma till rätta med kvalitetsbristerna i sin paketförmedling. Åtgärderna kommer att genomföras fram tills årsskiftet och grundar sig på den ökade näthandeln och digitaliseringen, något som de i grunden ser som positivt. 

De åtgärder som planeras är:

  • Rekrytering av 3000 extra medarbetare på terminaler och brevbärarkontor runt om i landet.
  • Utökade öppettider på serviceställen och postombud.
  • 38 nya postombud öppnas
  • Extra transporter för att få ut paket snabbare från terminalen till ombud.
  • Kvalitetskontroller kommer att bli vanligare.
  • Spårningstillägg kommer att ingå i alla beställningar.

Postnord informerar om att samtliga åtgärder är utformade i samråd med Folkhälsomyndigheten för att kunna genomföras på ett corona-säkert sätt. 

Näthandeln har under 2020 ökat med 49 procent som en effekt av den rådande coronapandemin. De räknar dessutom med ytterligare en ökning på sju procent i samband med Black Friday och jultiden. De ser flera utmaningar  för sin verksamhet, och Elin Jonsson menar att alla påverkas av coronaviruset.

– Vår största utmaning just nu är att leverera i tid med högsta kvalitet och samtidigt möta Folkhälsomyndighetens restriktioner. Det är en ekvation som är svår att få ihop.

Postnord vädjar nu till sina kunder att beställa i tid för att underlätta för de anställda. Då säger de sig kunna leverera allt i rätta tiden och rädda julefriden.

Frida Lindhe
j19lifr@svf.fhsk.se

Amelie Länsberg Rylander
j19laam@svf.fhsk.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll Up