Årets julklapp är tid – eller en elcykel

Foto: Pressbild/Pixabay

Vi närmar oss december och enligt tradition har HUI nu presenterat årets julklapp. Men den som vill ge bort den i present får vara beredd på att spendera flera tusenlappar.

Varje år sedan 1988 har Handelns utredningsinstitut, HUI, utsett årets julklapp. Nu står det klart att elcykeln får titeln det här året.

Harald Dinkel på Haralds cykel och reparation i Jönköping menar att för en relativt bra elcykel får man betala från 10.000 kronor och uppåt. Han upplever att försäljningen av elcyklar har ökat under de senaste fem åren.

– Jätteroligt att det är en julklapp som i längden är bra för plånboken och hälsan, men jag tycker att det kan bli lite dyrt. Alla kanske inte har de pengarna, säger Harald Dinkel.

Regeringens nya premie för elfordon kan bidra till att försäljningen fortsätter att öka. Premien innebär att kunder kan dra av upp till en fjärdedel av priset vid köp av elcykel.

– Det är många bilister som kommer in och blir cyklister. Det är det som elcykeln är ämnad för och det fungerar, säger Harald Dinkel.

Kampanj mot överkonsumtion

Även från andra håll har olika saker utsetts till årets julklapp. Nätverket “En köpfri dag” går emot trenden med materiella klappar. De vill minska hetsen till konsumtion och har utsett tid som årets julklapp.

– Vi behöver välja mer tid istället för prylar. Det tar tid att tjäna ihop till saker, det tar tid att välja ut saker och det tar tid att sköta om saker. Genom att minska prylbergen kan vi också minska stressen, säger Alexandra Davidsson, talesperson, i ett pressmeddelande.

På samma dag som Black Friday, fredag 24 november, inträffar den årliga köpfria dagen som kampanjar mot överkonsumtion.

Köp- och säljsajten Blocket har utsett vandringsutrustning till årets begagnade julklapp. Det är baserat på statistik över vad som trendar på begagnatmarknaden, och enligt Blocket har i år privatannonseringen av typiska vandringsprylar ökat med runt 15 procent jämfört med 2016.

“Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.

Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.

Elcykeln uppfyller alla tre kriterierna för Årets Julklapp. Konsumenternas intresse för och efterfrågan på elcyklar har accelererat kraftigt i takt med att tekniken mognat och gjort elcykeln mer lättillgänglig. Sedan regeringen i årets höstbudget flaggade för införandet av en elcykelpremie ökade intresset ytterligare.” – HUI

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *