David F. Sandberg flyttade till Los Angeles 2015 och har varit verksam som filmregissör där sedan dess. Två år innan flytten gjorde han en viral succé vid namn ”Lights out”. Men att jobba i Hollywood på stora produktioner är krävande och ibland gäller det att varva storfilmerna med lite mindre kortfilmsprojekt.

Har du alltid drömt om att vara filmregissör?
– Jag har alltid gillat film och när min pappa köpte en videokamera på 80-talet så kunde jag filma själv och med kompisar. Det var som magi, trolleritrick nästan. Att skapa något som inte finns. Man tog vad man hade och gjorde film med det.

Hur började resan mot Hollywood?
– Jag och min fru Lotta började göra små korta skräckfilmer, och till en engelsk kortfilmstävling där man skulle göra en skräckfilm på under tre minuter så gjorde vi “Lights out”. Filmen vann inget pris men jag vann bästa regi. Efteråt så blev den viral och fick miljoner visningar, det var så den kom till Hollywood. Sedan blev jag kontaktad av managers och agenter som ville göra en långfilm av den. 

Det var ganska omtumlande, vi flög hit från Göteborg i tron om att vi bara skulle vara här i några månader, men vi har blivit kvar. Det har blivit som en nystart på livet.

Hur var det på inspelningen?
– Det var mycket nytt och jag hade ju aldrig varit på en filminspelning innan. Jag misstänker att folket i Hollywood trodde att jag var mer erfaren än vad jag egentligen var. För de frågade saker som om jag hade någon fotograf eller storyboard artist som jag brukade arbeta med, fast jag hade gjort allt på mina filmer helt själv. 

David F. Sandberg har under sin tid i Los Angeles gjort fyra långfilmer: Lights Out, Annabelle: Creation, Shazam och Shazam 2 som har premiär i mars i år. 

David F. Sandberg med Annabelle-dockan.

Längtar du någon gång tillbaka till att jobba med filmande i mindre skala?
– Ja verkligen! Efter Lights out så gjorde jag och Lotta en kortfilm. Filminspelningar är väldigt stora, mycket folk och tar lång tid, så då tänkte vi att vi skulle göra något snabbt, kravlöst för skojs skull. Mellan de stora produktionerna brukar vi göra kortare filmer, just för att det är en så annorlunda grej. Det kan gå en timme mellan tagningar på stora produktioner till skillnad från när man gör det hemma snabbt.

– Jag är sugen på att göra en skräckfilm med liten budget, just för att en Shazam produktion tar minst tre år att göra. Lång tid och mycket jobb. Saknar att göra en snabb film som man kan göra på under ett år.

Har du någon hemlängtan?
– Det skulle vara roligt att göra något i Sverige någon gång. Jag har fått erbjudanden om både Film och TV i Sverige men har tackat nej hittills för att jag känner att om jag just nu hade gjort en film i Sverige är det tid som hade kunnat gått åt att göra en film i Hollywood. L.A ger större budget, större publik över världen, mer betalt och en stor kaliber på skådespelare. 
Medan de fortfarande vill göra film med mig i Hollywood så får jag passa på, men det hade varit roligt att göra någonting professionellt i Sverige.

Vad arbetar du med just nu?
– I Hollywood gäller det att man har flera projekt på gång samtidigt eftersom man inte vet vilka som går igenom. Du kan sälja in en manus eller idé till en studio, men sedan kan det bli att den inte blir av. Just nu finns ett par skräckfilmer på gång, kan bli någon av de som blir nästa. Men det är inte helt klart än. 

Philip Cigård
j22ciph@svf.fhsk.se

G-BVQ5VFQ7W4