Tjejen bakom ratten om natten

 

Alicia Calgren jobbar som lastbilschaufför på PostNord. I det mansdominanta yrket är det otippat i mångas ögon att en 25-årig tjej på 157 centimeter hoppar ur den stora lastbilen en lördag natt i mörkret för att leverera varor.

– Pappas kusin började och sen är det gammelfarfar, farfar, pappa och nu jag.

Längs vägen blir det inte mycket mötande trafik nattetid, vilket Alicia Calgren ser som en fördel. För henne har lastbilschaufför alltid varit planen sedan barnsben.

– Jag började gå på lastbilsträffar med pappa när jag var kanske 8- 9 år, och så har jag gått på ungefär fem varje år. Nu är det närmare hundra, säger Alicia Calgren. På nätterna på lastbilsträffarna är det tävling om hur mycket ljus och lampor lastbilarna har. Det finns även handmålade designade lastbilar efter vissa teman.

– Det blir som en ljusshow och en del installerar discoljus. Det hade ju varit den största drömmen att ha en designad lastbil. Jag hade velat se en lastbil med skräcktema för det har jag inte sett än, säger Alicia Calgren.

Fått jobba mot fördomar

Med en speciell vardag där arbetsveckan börjar måndag natt och slutar söndag morgon har Alicia ändå fått rutiner på sitt liv med både gymträning efter jobbet, samboliv, hus och sina tama grisar. För Alicia har planen på yrket inte förändrats trots att människor på vägen ibland säger kränkande kommentarer och ger uttryck för fördomar. Hon började på TTC i Jönköping och följde sin dröm.

– När jag började skolan fick jag till exempel höra, ” som att du når ner till pedalerna”. Du måste ha skinn på näsan. De drar väldigt mycket hårda skämt, så antingen är du bara tyst eller så drar du ett ännu hårdare skämt tillbaka, säger hon.

Men Alicia Calgren har alltid gått sin egen väg och bara motbevisat de fördomar hon stött på.

– Vissa män eller gubbar på praktikplatser ignorerade en och pratade bakom ryggen på en, säger Alicia Calgren.

Trots den hårda jargongen inom yrket så finns det oskrivna regler och en härlig gemenskap.

– Om det är någon lastbil man känner igen eller allmänt så blinkar man med helljusen till varandra, ibland kan man tuta om man känner någon extra mycket.

Jag och pappa brukar tuta på varandra om vi ser varandra i trafiken, säger Alicia Calgren.

Det fina med att jobba natt

Passen nattetid är långa. Man kör 9 till 10 timmar men var tredje vecka är man ledig. Litta och köra så länge?

– Jag har alltid varit lite “lonely wolf” så jag tycker det är skönt att sitta bakom ratten och bara vara. Jag brukar lyssna på musik eller podd men mestadels lyssnar jag på radio för att höra trafikmeddelanden, säger Alicia Calgren.

Alicias positiva aura väcker frågan om det inte finns något jobbigt med yrket. Livet utan varm mat löser hon med en fruktsallad eller annan kall mat som smoothies och pastasallad. Många åker och äter på snabbmatsrestauranger eller mackar men Alicia försöker kombinera nattjobbet utan mikro med nyttig och ekonomisk kost.

– Det värsta med yrket är vintern och speciellt för oss som jobbar natt för det är halt och det är inte alltid plogat. Men på hösten är det finast att köra med alla färger på träden och att få se alla soluppgångar och solnedgångar, säger Alicia Calgren.

På vintern blir all trafik försenad och en gång blev Alicia Calgren utelåst i 6 timmar då lastbilen gick i baklås. 

– Då fick jag ringa vägassistans så de kunde bärga bilen. Som tur vad hände detta på ett avlastningsterminalen så Alicia Calgren kunde vara inne men om det hade hänt ute på en landsväg i snön och kylan en vinterdag hade läget sätt annorlunda ut.

– Då hade jag ringt chefen och sagt att jag tar en taxi. Visst att jag älskar mitt jobb men det är ändå mitt liv, säger Alicia Calgren och skrattar till.

Hon ser mer lösningar än hinder. Även att hon i början tyckte att det var lite läskigt har hon nu vant sig att jobba ensam på natten.

Blir tokig på dumma omkörningar

Den generella sanningen att en del trafikanter tappar humöret bakom ratten när folk stör sig på trafiken är inget som Alicia Calgren påverkas av i sitt jobb. Däremot när folk kör så att det blir fara agerar Alicia Calgren som har stenkoll på konsekvenserna vid en krock med lastbil.

– Jag blir mer arg på till exempel motorcyklister som kör om på höger utsida, ibland har jag tutat för om motorcyklisten hamnar i kläm så är det jag som kommer må psykiskt dåligt sen, säger Alicia Calgren.

Omkörningar, frontalkrockar och tragiska olyckor med lastbilar rapporteras regelbundet på nyheterna. Alicia tar säkerheten på allvar och har alltid i bakhuvudet att det finns trafikanter som tar risker och som inte tänker på konsekvenserna av en krock med lastbil.

– Det är likadant när det går från att vara två filer till en fil så kan det komma bilar i 120 knyck och försöka komma förbi in i det sista och om jag inte kollar i vänster backspegel den lilla sekunden så kan man klämma en bil där med. Så de andra trafikanterna kan jag bli arga om jag tutar då fast dom förstår inte att jag gör det för att jag blir rädd att de kommer till skada. Men att stå i kö och såna grejer, det blir jag faktiskt inte stressad av. Då ringer jag bara in och talar om att jag blir sen, säger Alicia Calgren.

Men trots att hon jobbar med det hon alltid velat finns det fler mål Alicia Calgren vill uppnå. Körkortet med extra släp står på listan då tiden för det inte fanns under den årskursen hon gick på TTC. Lastbilskörkortet betalade skolan men för att nu få extra släp vill hon i framtiden ta några körlektioner och provet för extra släp, och med det kan man åka utomlands.

– Alla har ju drömmar. Största drömmen för mig är att ligga ute och köra till andra länder, säger Alicia Calgren.

G-BVQ5VFQ7W4