Unga kvinnors skulder till kronofogden har ökat med 80 procent. Och trots att antalet skulder totalt sett minskat de senaste tio åren, ökar skuldbeloppet bland 18-25 åringarna. Det är unga kvinnor som står för den största ökningen.
Ungefär 2,7 procent av alla unga vuxna som är folkbokförda i Sverige hade minst en obetald skuld hos Kronofogden i slutet av 2021. Det är en minskning med 0,6 procentenheter sedan 2011. Men under samma period, 2011–2021, ökade den sammanlagda skulden från 1,15 miljarder kronor till 1,56 miljarder kronor. Och det är kvinnorna som står för den största ökningen. Skuldbeloppet bland kvinnor har ökat med hela 80 procent. Men trots den kraftiga ökningen bland kvinnor, är det fortfarande männen som står för flest antal skulder. De står för hela 73 procent av det totala skuldbeloppet hos Kronofogden. Ökningen av skuldbeloppet har i första hand skett de senaste fem åren och beror på att unga vuxna skuldsätter sig med större skuldbelopp och med högre konsumtionsskulder. Enligt statistik från Kronofogden finns det vissa skillnader mellan unga män och unga kvinnor när det kommer till vad som orsakar skulderna. Näthandeln är den vanligaste orsaken till skulder bland kvinnor medan telekomskulder är vanligast bland unga män. Detta skriver Kronofogden i en analys från 2022.
Dåliga kunskaper om privatekonomi
Att bli skuldsatt i ung ålder kan vara avgörande för inträdet i vuxenlivet. Den som blir skuldsatt riskerar inte bara att hamna i ekonomiska svårigheter under lång tid framöver utan även att hamna i socialt utanförskap. Den som är skuldsatt kan exempelvis riskera löneutmätning eller att få betalningsanmärkningar som kan leda till uteslutning av både hyresmarknaden och vissa jobb. Samtidigt visar en enkätundersökning som Kronofogden genomförde 2022 att kunskaperna om privatekonomi är låga inom åldersgruppen. Sju av tio unga vuxna vet inte vad effektiv ränta är, och mer än sex av tio känner inte till vad Inkasso är. Och nästan var fjärde kvinna ansåg att hon hade sådana problem med konsumtion att det påverkade hennes vardag.
Shoppingen i handen
I dagens samhälle har vi tillgång till shopping två decimeter från näsan, tjugofyra timmar om dygnet, årets alla dagar. Telefonen ger tillgång till konsumtion från hela världen, hela tiden, genom några enkla knapptryck. Vi behöver inte ens gå utanför dörren. Vi behöver vare sig betala direkt eller hela summan på en gång. Vi behöver inte ens ha pengar på kontot för att handla. Och många förstår inte att det är lånade pengar de handlar för, när de handlar på avbetalning eller kredit. Detta visar en undersökning som konsumentverket gjort.
Ett samhällsproblem eller en business?
Överallt finns det möjligheter att ta snabba lån till priset av skyhöga räntor. I princip vem som helst över 18 år kan ansöka om belopp på flera hundra tusen och få pengarna utbetalt redan samma dag, utan kreditupplysning. De stora vinnarna är kreditföretagen som tjänar stora pengar, inte låntagarna. Och nästan överallt erbjuds konsumenter betala med faktura eller på avbetalning. Frågan är om vi är på väg att skapa ett nytt samhällsproblem när människor kan shoppa dygnet runt, utan en enda krona på kontot, genom bara ett knapp tryck på sin smartphone.