Förhoppningen: TV-avtalet kan bli en ekonomisk succé

ekonomi succé för handbollsligan

Det nya TV-avtalet som gäller för den svenska handbollsligan kan bli en ekonomisk succé för de svenska handbollslagen, men det finns en del stora farhågor.

– Jag förutsätter att vi får de pengar vi blivit lovade, säger Carl Ek, marknadschef IF Hallby handboll.

Frågan om vem som skulle få sändningsrättigheterna kring svensk elithandboll var väldigt länge oklar. Den tidigare aktören “C More”, som genom TV4-gruppen hade rättigheterna, valde att inte förlänga. Från ingenstans dök Stockholmsbaserade företaget Infront Media upp och ville satsa på en helt ny streamingplattform för enbart handboll – en satsning man lovade skulle innebära ökade intäkter för klubbarna.

– Vi har blivit lovade ett par hundra tusen extra i rena TV-pengar varje säsong. Själva avtalet är sekretessbelagt men jag förutsätter att vi kommer få det som vi blivit lovade, i så fall skulle det vara en succè rent ekonomiskt för oss, förklarar Jönköpingslaget IF Hallbys marknadschef Carl Ek.

Ansträngd ekonomi

IF Hallby gick förra säsongen en miljon kronor i back.
– Vi, liksom övriga svenska klubbar, har det tufft ekonomiskt. Vi hoppas nu att det nya avtalet kommer att stärka oss ekonomiskt.  Det förra avtalet med TV4 innebar kanske en större spridning i vilka kanaler vi syntes i, men också mindre pengar till oss klubbar, säger Ek.

Enligt uppgiftslämnare till Journalistlinjen.nu så låg det förra avtalet på i runda slängar 600 000 kronor per klubb, en siffra som nu väntas öka till ungefär 800 000 per säsong – något som givetvis skulle bli ett välkommet tillskott.

– Det är klart att vi behöver få in mer pengar i sporten och detta avtal är en viktig del i det. Sen finns det vissa hållhakar i själva avtalet, till exempel måste det säljas prenumerationer för att få ekonomin att gå ihop. Det är klart att om vi inte lyckas få folk att streama våra matcher så kommer vi inte få pengar i slutändan heller.  Det är en stor farhåga för oss och hela handbollen. Jag försöker ändå att se ljust på det hela, säger Carl Ek.

En stor nackdel

En stor nackdel med den nya plattformen är, enligt Ek, att folk behöver skaffa en prenumeration man tidigare inte haft – något som kan drabba de svenska handbollslagen.

– Vi har tidigare haft en stark draghjälp från HV71. HV som har det största idrottsintresset  i Jönköping har även hjälp oss, eftersom vi delat sändningsplattform. Jag vet flera som haft TV-abonnemang för att följa HV men då fått oss lite “på köpet”, vilket har gett oss ett ökat intresse. Draghjälpen kan vi inte få på samma sätt nu, så det finns en utmaning i att få folk att även välja den nya tjänsten, säger IF Hallbys marknadschef Carl Ek.

Reporter

Journalisten Pontus Lind

Pontus Lind

Journaliststuderande

Dela gärna

Senaste artiklar