Lägger sig platt och ber om ursäkt

Efter anklagelser om rasism i en kampanj för en barnkollektion har omvärlden reagerat kritiskt mot ett foto av en grön tröja som det står “Coolest monkey in the jungle” på. På bilden bärs tröjan av en mörkhyad pojke och företaget uppger att en miss i granskningen av kläderna är anledningen till att tröjan blev lanserad.
– Vi kan inte få det gjorda ogjort, säger H&M:s kommunikatör Hanna Richter och H&M ber om ursäkt till alla drabbade. 

Under dagens presskonferens lade modeföretaget korten på bordet och pekade på en hel del svagheter inom företagets olika system, bland annat att alla anställda ska förstå värdegrunden. Det H&M fått kritik för är att ordet “Apa” kopplats ihop med en mörkhyad pojke och att detta använts som uttryck för att kränka svarta förr i tiden. Det här har blivit extra uppmärksammat i samband med kampanjen i Sydafrika.


– Jag blev ledsen när jag såg tröjan, säger Hanna Kilhage, informatör. 

Nytt granskningssystem

Enligt Hanna Richter beror händelsen på att det funnits brister i de tidigare granskningssystemen och att nya åtgärder för att förhindra att det händer igen måste införas. En liknande incident skedde bara en månad tidigare. H&M vill inte se det här som en ofta förekommande företeelse men utvecklar ändå ett helt nytt system för att förbättra granskningen av kläderna innan de lanseras. För de anställda ska det bli lättare att anmäla plagg om de på något sätt skulle kunna ses som kränkande. 


– Vi hoppas att det nya systemet ska få alla att tänka till en extra gång om hur våra kollektioner kan uppfattas, fortsätter Hanna Richter. 

Framöver kommer alltså företaget att införa ett system där tolv personer får särskilt ansvar att granska kollektionerna och hur de kan uppfattas innan de lanseras.

Mattias Altgärde
j20alma@svf.fhsk.se

Matilda Wärlinge Andersson
j21anma@svf.fhsk.se

G-BVQ5VFQ7W4