Nya klubbmärken dyker titt som tätt upp inom sportens värld, vilket alltjämt väcker känslor. 
För HV71:s del splittrar tre NHL-inspirerade tjurar fortfarande supportrarna – och förra veckan anklagades Frölundas nya märke för plagiat och liknades med hakkors innan det skrotades – knappt 48 timmar efter presentationen. 
– Det gick inte så bra för dem, konstaterar  HV71:s presschef Johan Freijd. 

HV71:s kommunikationschef, Johan Freijd, har gått på Jönköpingsklubbens matcher sedan han satt i pappas knä som femåring. Under årens lopp har han haft årskort på såväl stå- som sittplats – och innan han började arbeta för klubben 2008 hade han haft säsongskort 17 år i rad på samma sektion. 

Förra veckan, när Freijd låg hemma sjuk, sprängdes Twitter när Frölunda presenterade ersättaren till indianmärket efter runt 500 dagars arbete. Det kom att bli ett sällan skådat magplask… 

Först översvämmades det nya märket av negativ kritik från lagets supportrar och övriga idrottssverige på sociala medier. Sen anklagades det för plagiat och kopplades till 30-talets Tyskland. Tillslut fick Frölundas styrelse ge sig – och två dagar efter presentation återkallades det nya klubbmärket. 

Vad tänkte du när du såg Frölundas nya klubbmärke, Johan Freijd?

– Haha! Jag vet inte vad jag tänkte riktigt. Jag kan inte säga att jag hängde med i debatten jättemycket. Men sen dagen efter förstod jag ju på alla reaktioner hur mycket det här betydde för folk och hur stor rabalder det blev. Det gick inte så bra för dem, säger han. 

Loggan som delar HV-fansen

Men Frölunda är inte ensamma om diskutabla märken och dräkter. Under en period på 90- och tidigt 2000-tal gick HV71 under det NHL-inspirerade epitetet “Blue Bulls”, som väckt blandade känslor över årens gång. När sajten “Hockeybladet” ska ranka de fulaste klubbmärkena någonsin tar Jönköpingsklubbens gamla logga, bestående av tre tjurar i olika färger, plats som den näst fulaste någonsin. ”Någon måste tänkt riktigt snett när loggan för säsongen 1996/1997 togs fram. Inte bara en blå tjur tog plats på tröjan, utan även en gul och en röd. Nej, gräv ner dessa tröjor och låt de aldrig komma tillbaka till svensk hockey igen”, skriver Tomas Hedlund på hemsidan. 

Men vad tycker HV71:s kommunikationschef om den forna tjur-tiden?

– Haha! Ja, Blue Bulls-eran är en vattendelare bland HV71:s fans. Vissa tycker den är kult och en häftig del av historien. Vissa avskyr loggan och tycker man ska begrava den djupt. Det är bara att acceptera att den är en del av vår historia – och nu är den just historia – så nu gäller det inte tänka för mycket på den, säger Freijd. 

Vad tycker du om själva Blue Bulls-loggan? 

– Jag tänker att våran ordinarie logga är den finaste och att det är den det ska vara. 

Vidare berättar Johan Freijd att han inte vet om det finns några planer på en ny logga för HV71 – och får han bestämma kommer Jönköpingsklubben fortsätta använda sig av dagens märke. 

– Den är klassisk, den har varit med sedan 1971 när den ritades av Sverre Broström (annonsbyrå i Jönköping) en gång i tiden. Den sticker ut för den liknar inga andra av klubbmärkena i SHL eller hockeyallsvenskan. Den är väldigt speciell och betyder mycket för många människor, så jag tycker den ska få vara som den är. En logotyp som använts i 50 år och är så otroligt uppskattad av alla fans… Det känns väl dum att ändra på det? menar han. 

Har du något tips på hur Frölunda ska tänka nu när de tar fram sin nya logga? 

– Det enda tipset jag kan ge till Frölunda är att fortsätta med det som de har gjort. De har backat tillbaka och sagt att de ska lyssna på fansen. Jag tror de reder ut det här så det blir bra i slutändan. 

Som du är inne på klagar många Frölundasupportrar på att beslutet inte landade hos klubbens medlemmar, hur ska man få med supportrarna i såna här beslut? 

– Det får du nästan fråga Frölunda. Jag upplever att vi har en ganska öppen dialog med våra supportrar i vårt forum. Vi har medlemsmöten, träffar med supporterklubben… Vi försöker vara så transparenta som möjligt – både mot fans och partners till HV71. Sen får Frölunda göra det de vill, det kan inte jag lägga mig i. Jag är oftast trygg i den kommunikationen vi har med våra supportrar, partners och årskortsinnehavare. 

Viktor Fridén
j21frvi@svf.fhsk.se

G-BVQ5VFQ7W4