Creepypodden som är en av Sveriges mest populära poddar tillhör genren skräck. Podden bygger på historier från lyssnarna och leds av journalisten, bloggaren och debattören Jack Werner. ” Jag tycker det är underskattat att bara göra bra journalistik”, säger han.
Jack Werner uppmanar till att vara källkritisk. Vi ska ifrågasätta det vi ser och läser och inte tro på att allt är sant. Men däremot så jobbar han inte med källkritik i hans arbete i Creepypodden.
– Jag jobbar kort och gott inte med källkritik, säger Jack Werner.
Creepypodden är en populär podd från Sveriges Radio och har i snitt
144 000 lyssnare varje avsnitt. Avsnitten handlar om kusliga historier och olika vandringssägner. Podden är beroende av lyssnarna, då avsnitten till största del bygger på åhörarnas inskickade historier.
– Podden är i första hand en underhållningsproduktion, som är tänkt att vara en plats där vi stänger av vår misstro och unnar oss bra berättelser. Så där jobbar jag inte med källkritik. Jag tar reda på vem som skrivit historierna och söker tillstånd om det går, säger Jack.
Det varierar mellan avsnitten hur mycket arbete och research som ligger bakom. Till vissa avsnitt är en historia tillräckligt lång för att räcka, medan man till andra får arbeta lite mer för att få ihop den röda tråden. Men inklusive att läsa alla lyssnarmejl och få ihop avsnitten, tar det ungefär tre arbetsdagar för ett avsnitt, berättar han.
– Mellan 15 – 30 mejl med historier inkommer varje vecka. Jag läser dem varje vecka och lägger undan dom jag tycker har något. Dessa sparar jag i Googledokument och har ett arkiv med omkring 70 sidor som är uppbyggda av länkar till andra dokument. Men det är väldigt mycket historier. Det är en bra bank med mycket som sparas för att ha på lager, där vissa är redo att klickas ut när som helst.
Det är jag som står för manus, men får jag in en historia som jag känner har ryggrad, då är jag hemma. Annars krävs det lite klistra och klippa, fortsätter han.
Jack delar med sig av sitt bästa tips för att lyckas med en podd. Det viktigaste rådet handlar just om att våga nischa sig och inte köra för brett.
– Nischning är bra. Försök att hitta en genre inom genren och gärna en genre inom genren. Ju smalare desto bättre. I alla fall till att börja med för att bli bättre på att ringa in hur en produktion måste se ut för att fungera för en liten målgrupp.

– Ofta är smala nischar de som löper större framgång än breda stora monsterprodukter. Sen tycker jag det är underskattat att bara göra bra journalistik. Radioberättandet är dock min favorit av anledningen att man bara behöver fokusera helt på en sektion och inte krångla med bilder. Utan i stället fokusera på ljud, musik och prat.
– Journalistik och podd är en bra match och kommer alltid att ha en effekt. Gör det ni gör, men gör det i en podd, säger han.
Sandra Andersen
j22ansa@svf.fhsk.se