Att åka kollektivt i Jönköpings län är dyrare än i resten av Sverige, i alla fall om man ser till priset på enkelbiljetter för både buss och tåg. Jämfört med Linköping är biljettpriset mer än 20 procent dyrare.
— Vi har kostnaderna som vi har och kan inte göra så mycket åt det, säger Fredric Fingal, ekonomichef på Jönköpings länstrafik (JLT).
“Ni är f*n ett skämt JLT”
“Alldeles för dyrt… inte rimligt”
“Alla pengar lägger ni i fickan”
Det här är bara några av alla kommentarer på sociala medier och recensionssajter från arga resenärer som är kritiska till JLTs biljettpriser. I flera av kommentarerna och recensionerna skrivs även att de väljer att ta bilen istället för att åka kollektivt, för att det är billigare för dem. Kritiken verkar inte vara obefogad – det visar Journalistlinjens granskning.
Vi på journalistlinjen har jämfört priser på enkelbiljetter och periodbiljetter (30-dagar) i de 21 olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. När vi har jämfört priserna har vi utgått från resande inom en zon eller tätortstrafik i de olika regionerna.
Storstockholms Lokaltrafik (SL) erbjuder den dyraste enkelbiljetten vid första anblick, som ligger på 42 kronor. JLT hamnar då på en andraplats med en enkelbiljett som kostar 40 kronor. Dock gäller SL:s enkelbiljett i 15 minuter längre än JLT:s, vilket innebär att minutpriset är dyrare i Jönköping. I Stockholm kostar enkelbiljetten 0,56 kronor per minut, i Jönköping är minutpriset 0,66 kronor. Detta innebär att JLT har den dyraste enkelbiljetten i Sverige.
Förutom att biljettpriset på en enkelbiljett i Jönköping är dyrast i Sverige, så riktas även mycket kritik mot JLTs zonindelning. Att åka mellan två zoner inom Jönköpings län kostar 80 kronor.
I Stockholm finns det inget system med zoner på samma sätt som det gör i Jönköping. I Stockholm kan man därför ta sig runt i hela systemet på en enda enkelbiljett. I Jönköping kostar det 80 kronor för att resa mellan två zoner på en enkelbiljett och för att ta sig ännu längre kostar det 160 kronor.
Om man vill åka från Stockholm Centralstation till Uppsala Centralstation, vilket är en resa på 70,8 kilometer, kostar det 81 kronor då resan korsar länsgränsen.
Men att åka en nästintill motsvarande resa på 70,4 kilometer inom Jönköpings län, mellan Jönköpings resecentrum till Värnamo station, kostar det nästan dubbelt så mycket som resan mellan Stockholm och Uppsala. Då behöver resenären betala 160 kronor.
Diagram över de tio dyraste kollektivtrafiksbolagen i Sverige:
För fyra år sedan kostade en enkelbiljett för vuxna 30 kr, vilket innebär att det skett en ökning på 33 procent sedan dess. Så nu toppar de listan över dyrast biljetter i Sverige, vilket gjort att vågen av kritik ökat.
Fredric Fingal, ekonomichef JLT
— Vi ligger bättre till när det gäller andra biljetter och Region Jönköpings län har en strävan att det ska bli billigare ju mer man åker, säger Fredric Fingal, ekonomichef på JLT.
Han menar på att om man bara åker ibland får man acceptera att det är dyrare, då priset per resa blir billigare om man har ett periodkort.
Anledningen till att priset höjs ofta, menar Fredric Fingal beror på att kostnader på verksamheten ökar i takt med inflationen.
— Det kan till exempel vara löner till förare, material, fordonen i sig, då måste biljettpriserna också hänga med.
När nya priser ska sättas så får JLT en procentsiffra från politikerna i regionen. Sedan är det JLT själva som får lägga fram förslag på hur de kan fördela prishöjningarna mellan de olika biljetterna. Så till exempel nästa år kommer JLT inte höja priserna på enkelbiljetterna, då de vet att de redan ligger högre än snittet, de biljetterna som kommer behöva bli dyrare är därför periodbiljetterna.
Hur mycket tittar ni på de andra regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen för att inte sticka ut åt något håll?
— Vi tittar såklart på andra län och vi vet att enkelbiljetterna ligger högt. Därför höjdes de inte vid den senaste höjningen, utan vi gjorde en anpassning i förhållande till grannlänen istället. Men vi har kostnaderna som vi har och kan inte göra så mycket åt det. Vi satsar också mycket på tågtrafik, och är med och ansvarar för Krösatågen. Det är fruktansvärt dyrt, men stabilt långsiktigt.
Sedan ni höjde priset på enkelbiljetter har försäljningen av dem sjunkit kraftigt, vilket man kan se i er årsredovisning för 2023. Har ni märkt att före detta enkelbiljettåkare har blivit periodare eller har de sluta åka?
— De har skett en liten minskning på enkelbiljetterna och flexbiljetterna har blivit mer populära. Så där märker vi en förskjutning.