Det finns drömmar om att Jönköping ska bli södra Sveriges nav och vara en attraktiv stad att både besöka och bo i. Kommunen ska också präglas av innovation och framåtanda.
Staden är i ständig förändring och det finns stora visioner om framtiden. Nya bostadsområden, flytt av motorväg, spårvagn och ett nytt Piren. Detta är några av många planer för framtidens Jönköping. Och det är bara början!
Planerna och idéerna för staden är både många och spännande. Tidningen Tempo har träffat Stefan Lind som är chef på översiktlig planering på Jönköpings Kommun. Den främsta uppgiften består i planering över det framtida arbetet som berör bebyggelse, vägar och järnväg i kommunen. Jönköping växer och Stefan framhåller vikten av att staden ska byggas på ett socialt hållbart sätt.
–De sociala aspekterna är såklart centrala, invånarna ska må bra i staden och ha samma möjligheter. Vi är en kommun som har en högskola, ett aktivt näringsliv och ett aktivt centrum som många drar sig till. Om vi ska växa måste vi växa på ett hållbart sätt. Samtidigt är det viktigt att vi bygger en stad som alla trivs och mår bra i, säger Stefan Lind.
Just nu jobbar kommunen mycket med den nya järnvägen. Det finns en önskan att få bygga de nya stambanorna. Detta är något som har planerats under flera år. För tillfället har den nya regeringen satt stopp för bygget, så detta ligger nu på is. Ett av målen är att Jönköping ska få en ny station med en ny snabbare järnväg. Den är planerad att ligga nere i södra Munksjön.
Hela södra Munksjön som är ett gammalt industriområde, beräknas vara klart mellan 2040 och 2045. Tanken är då att området ska stå klart vad gäller utbyggnaden och utgöra en ny stadsdel. När detta område är färdigt så finns det i princip bebyggelse runt hela Munksjön. Detta område kommer att få en central roll i staden, med tanke på att den nya stationen kommer att vara placerad just här.
–Ett av syftet med att ta fram järnvägen är att göra Jönköping mer attraktivt, men då gäller det också att hitta bostäder i attraktiva lägen. Ju fler människor som lever i en stad, desto bättre blir det med ett attraktivt utbud som restauranger, service, nöje och butiker.
Majoriteten kommer någon del i livet vilja bo centralt i en stad, för att ha närhet till butiker, restaurang, bio och teater. En annan viktig aspekt gäller kollektivtrafiken och enkelheten att kunna gå och cykla, säger han.
Stefan fortsätter att understryka hur viktigt det är att komma ihåg de mindre orterna som finns runtomkring Jönköping. Kommunen måste kunna skapa förutsättningar för att människor ska kunna bo med bra service och bra bostadsmöjligheter i hela kommunen.
Visionerna är också att kunna bygga nya bostadsområden på befintliga platser. Ett exempel är Rosenlundsområdet, som idag är ganska glesbefolkat. Idag finns en hel del gamla industriområden just här. Där finns visioner att utveckla och nyttja området med nya bostäder och kontor.
Nya bostäder planeras också att byggas där Kättilstorps golfbana idag ligger. Då krävs det att hitta ett nytt område till golfbanan. Det ligger dock lite längre fram i planeringen.
–För att bygga en hållbar stad behöver vi bygga nära det som redan finns för att marken är ändlig. Vi vill hålla ihop staden och inte hitta allt för nya områden, för då blir det svårt att få till bra service och fungerande kollektivtrafik, säger han.
Vilka platser tycker du är bäst med Jönköping och värt ett besök?
–Visingsö och Gränna är väldigt trevliga områden. Gamla områden i Huskvarna är också väldigt trevliga som Smedbyn och utmed Huskvarnaån som leder ända ner till Vättern. Sen gillar jag hela Dunkehallaleden i Jönköping som går upp från stan till höjderna. Den norra delen i Munksjö gillar jag också. Det har blivit en del av innerstaden där folk sitter ute i solen längs vattnet. När jag flyttade till staden runt 2006 så var det en väg som gick genom där, så där har det hänt en hel del saker.
Vi vet att vägsektorn kommer att elektrifieras mer med både bilar och lastbilar. Vår förhoppning är att man ska kunna resa på ett enklare och mer effektivt sätt.
Jönköping är en stad som är över 800 år gammal och strukturen är ganska fast. Gatorna ligger där de ligger och är inte det enklaste att flytta på.
–Vi ser ju också att vi åker mer bil idag och de som behöver transporteras med bil ska alltid kunna gör det. Sen behöver vi ta ställning till vad en gata egentligen är.
Är det bara ett sätt att transportera sig med bil på eller är gatan också en del av staden? frågar sig Stefan.
Samtidigt vill kommunen slippa både buller och avgaser. Elektrifieringen av bilarna bidrar till att vi blir av med avgaserna och partikelutsläppen, men då kvarstår trängseln. Inne i centrala delarna måste människor därför bli bättre på att åka kollektivt och att cykla. Då måste kommunen bygga ut kollektivtrafiken.
–Sen, om man bor utanför staden så måste man alltid kunna använda sin bil. Vi måste minska bilresandet för de mindre resorna inne i staden. Ju mer centralt man bygger och ju mer man bygger i de starka kollektivtrafik stråken desto bättre, säger han.
Det finns också planer på spårvagn i Jönköping. Där busslinje 1 idag går mellan Råslätt och Huskvarna, förbereder man med kurvradier. Detta är en förberedelse så att man inte bygger för nära olika byggnader och på så sätt omöjliggör för ett eventuellt spårvagnsbygge i framtiden. Man planerar alltså för att ett spårvagnsbygge ska bli möjligt i framtiden, berättar Stefan.
–Vi har ett uppdrag att titta på att flytta E4 som går genom Jönköping. Jönköpings kommun äger inte E4 utan det är staten som äger den. Här har de kollat på flera olika möjliga förslag för hur vägen skulle kunna flyttas. Alternativt skulle den kunna flyttas och gå utanför stan, det är möjligt men förknippat med väldigt höga kostnader, menar han.
Stefan berättar också att man kan täcka över den helt, sänka ner den och gräva ner den.
–Staten beslutar om åtgärder, men vi som kommun behöver ha en uppfattning om vad vi vill med E4 i framtiden.
Vi vill inte att biltrafiken ska öka. Staten å andra sidan kontrollerar om trafiken på motorvägen ökar. Om den gör det måste de utöka kapaciteten på E4 och eventuellt bygga till ett körfält. Detta är någonting vi inte hoppas ska behövas. Fördelen med att gräva ner den är att få bort bullret och föroreningarna.
Idag blir det också en barriär genom stan och det är inte helt lätt att ta sig från den ena sidan till den andra. Största fördelen med en flytt är att det skulle kunna öppna upp för nya bostadsmöjligheter, där vi kan få en tätare stad. Vi skulle bli av med buller problematiken och avgaserna. Men också att minska olyckor där trafiken blandas med kommunal och statlig trafik. Därmed finns det mycket fördelar med att ha E4 utanför, säger han.
Hur tänker ni kring kollektiv och biltrafiken i stan?
–Vi planerar staden så att man ska kunna bli mindre beroende av bil. Om man bor centralt och har en bra kollektivtrafik, så kanske man väljer att åka kollektivt eller att cykla i stället för att ta bilen.
Då gäller det att flödet i kollektivtrafiken blir bättre. Bussarna ska inte behöva stå i bilköerna och då blir konsekvenserna att bussarna får bättre framkomlighet. Då blir biltrafiken automatiskt mer begränsad och får fler hinder på vägen. Detta är ett vanligt problem i städer och inte bara i Jönköping.
–Det vi upplever idag är ofta att det blir mycket trafik och köer under endast några få timmar på dygnet. Då får man fundera på om man ska planera om hela trafiken för att bilarna alltid ska kunna komma fram på ett snabbt och smidigt sätt, säger han.
Det som står näst på tur att utvecklas och förändras är Piren. Piren som är en del i Södra Vätterns strand, med både hamn och restauranger ligger nära centrala Jönköping city. Piren är öppen under sommaren och här finns restauranger och glasskiosker.
Det blev nyligen känt att kommunen planerarar att riva krogarna på Piren. Därför ska det nu göras en arkitekturtävling för Pirens framtid. Olika arkitektkontor får då i uppdrag att ge sina idéer och planer på hur Piren skulle kunna förändras och utvecklas. Tävlingen kommer att bli av under året. Kommunen får sedan avgöra hur de väljer att gå vidare med de förslag som kommer från tävlingen.
Sandra Andersen
j22ansa@svf.fhsk.se