En månad efter kritikstormen mot Postnord ber företaget om ursäkt. 

PostNord har fått omfattande kritik angående försenade, uteblivna och skadade leveranser av paket och brev. Delar av den kritik PostNord
har mottagit grundas i skandaler som organisationen var involverade i under valet år 2018. Aftonbladet rapporterade exempelvis att PostNord tappade bort 225 kilo av kampanjmaterial för partiet Sverigedemokraterna.

Nu svarar de på kritiken: ”Vi ber om ursäkt för de brister som funnits och kommer bland annat utöka med fler transporter.”

Tuva Fischer, pressansvarig på Postnord ber om ursäkt för de problem och brister som funnits under det senaste året. Hon berättar också om de åtgärder som vidtagits för att få tillbaka förtroendet från kunderna och för att förbättra verksamheten.

En av orsakerna till problemen sägs bero på att företaget inte var beredda på köpstormen från e-handeln. 

Listan på åtgärder som vidtagits är enligt Postnord lång. Här är några exempel. 

  • Antalet totala transporter utökas.
  • Flera storstäder ska få postutdelning även på Lördagar. 
  • Man förlänger öppettider på leveransställen och kundservice. 

Gällande kritiken som inkommit efter försvinnandet av 225kg kampanjmaterial och 435 röstsedlar tillhörande partiet Sverigedemokraterna säger Josefin Johansson, kommunikationschef på Postnord att det finns en öppen dialog mellan parterna. Hon säger även att en intern utredning pågår om det kan vara ett medvetet fel att materialet försvunnit, vilket i nuläget inte verkar aktuellt. Dock ska inget annat ha försvunnit utöver de material som ovan rapporterats.

Josefin Norlund
J20jono@svf.fhsk.se

Olle Rydqvist
J20ryol@svf.fhsk.se



Publicerat i: MKV

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.