Under den senaste tiden har det varit en het debatt kring EU:s nya lagförslag rörande A-traktorer, så kallade ”EPA-traktorer”. Lagen innebär att åldersgränsen för att få ta ett körkort kommer att höjas från 15 till 16 år. Detta görs under det så kallade fjärde körkortsdirektivet.
En annan del av körkortsdirektivet föreslår att åldersgränsen för att få ta ett bilkörkort ska sänkas, från 18 år till 17 års ålder.
Björn Hällström, trafiklärare och delägare på Huskvarna trafikskola ser inte positivt på lagförslaget.
– Det finns ingen i Sverige som jobbar med trafiksäkerhet som tycker att detta är ett något vidare bra förslag, säger han.
Vilka länder är det som driver detta förslag?
– Det är länder som till exempel Tyskland, Spanien och Italien som vill få igenom detta. Inte direkt vi i Sverige. Huvudanledningen är att det saknat lastbilschaufförer runt om i Europa. I detta körkortspaketet så vill man även sänka åldersgränsen på lastbilskortet från 21 till 18 år inom EU.
Själva förslaget innebär att 17-åringar ska kunna få möjligheten att få ta ett körkort. Men dock så måste man ha en handledare som man kan köra med tills man fyllt 18 år. Kraven och riktlinjerna kring handledarna är för luddiga enligt Björn Hällström.
– Än så länge så finns det inga krav eller riktlinjer på vem handledaren kan vara och vad den ska göra. Än så länge så står det bara att en 17-åring behöver en handledare bredvid sig, säger han.
Är det inte som att övningsköra?
– Jo, egentligen. Jag tycker att vi i Sverige har ett bra system med att man kan övningsköra vid 16 års ålder med en utbildad handledare i två år. Men det systemet finns inte i hela Europa utan det är rätt så unikt för oss.
Hur tar 17-åringar emot detta förslag?
– 17-åriga killar tror jag bara jublar åt detta. Om jag hade varit 17-årig så hade jag tänkt att det var en dröm. Men sedan så är det ett år med en handledare som man måste åka med så det är inte ett “riktigt” körkort vid 17-års ålder, säger Björn Hällström.