Molhams TikTok skakade en hel stad - dagen efter möttes han av polisen

Det som började som ett skämt på TikTok blev snabbt allvar för 17-årige Molham Baher. Inom ett dygn möttes han av hatkommentarer, missförstånd – och ett oväntat besök av polisen.
– De sa att de fått in flera tips från folk som trodde att jag skulle kunna skjuta människor, säger Molham.

En kväll i början av februari, bara dagar efter den tragiska skolskjutningen i Örebro, promenerar 17-årige Molham Baher ensam förbi Sjöparksskolan i Gällivare. Snön ligger tjock över skolgården, endast några spridda gatlampor lyser upp det tysta området. Det är en vanlig kväll i den lilla norrbottniska staden.

Han tar upp sin mobil och spelar in en TikTok-video. I klippet dansar han till hiphopmusik framför skolan han själv nyligen gått på och lägger till texten:

”Låt Gällivare kommun swisha mig 2k så kommer jag fixa Sjöparksskolan.”

Sen går han hem och lägger sig, ovetandes om vad som är på väg att hända.

“”Fixa” - så vilket vapen ska du använda?”

När Molham vaknar nästa morgon är hans mobil full av notiser. Missade samtal, sms – och en uppmaning från flera håll: ”Kolla vad som händer på Facebook.”

En person har publicerat en skärmdump av hans video i en lokal Facebookgrupp med nästan 8000 medlemmar. Kommentarerna väller in. Och tonen är hård.

– I kommentarerna blev det mycket hat. Folk skrev att de skulle köpa en biljett till Gaza åt mig, säger Molham. Hans blick söker sig mot marken. Fingrarna rör sig nervöst över jackans ärmslut.

Samtidigt sprids videon snabbt på TikTok – som får över 50 000 visningar och även där börjar kommentarerna strömma in.

 “”Fixa”- så vilket vapen ska du använda?”, skriver en användare.

Videon fick tiotusentals visningar – och missförståndet kring texten blev startskottet för en storm av reaktioner. Foto: Karin Kuoljok Rimpi

Möts av poliser

Men det är inte bara på sociala medier det blir reaktioner, utan samma dag möts han och hans mamma av två poliser som kommit för att prata med honom, berättar Molham.

– De sa att de fått flera tips från folk som trodde att jag skulle kunna skjuta människor, säger han, fortfarande märkbart tagen av situationen.

Men för Molham handlar videon om något helt annat. Samma dag som skolskjutningen i Örebro skakade landet, nåddes Gällivareborna av besked att staten tar kontroll över kommunens enda högstadieskola – Sjöparksskolan – då skolan har allvarliga problem som de under lång tid misslyckats med att åtgärda (se faktaruta). Att staten kliver in och tar kontroll över en skola är extremt ovanligt, det har endast hänt en gång tidigare i Sverige.

Molham, som har bara något år innan gått på Sjöparksskolan, kände sig irriterad över att skolan fortfarande inte lyckats ta itu med sina problem. 

–     Det är pinsamt att staten måste lägga sig i och sjukt att kommunen ska behöva betala staten så enorma summor pengar för att fixa problemen på skolan. Jag lade ut videon för att jag ville skämta om det – men folk misstolkade det helt. 

För honom betydde aldrig att ”fixa skolan” något hotfullt eller våldsamt utan att ta itu med problemen som skolan inte lyckats lösa på flera år.

Kan du förstå att det blev reaktioner med tanke på hur allvarlig händelsen var i Örebro?

Alltså jag kan förstå att det var en dålig tidpunkt när jag la upp videon och att folk blev rädda, men vi bor i Gällivare långt från Örebro och jag tyckte jag var tydlig i vad min video handlar om. Och alla mina vänner sa bara ”Hur kunde någon missförstå din video?”. Men klart jag kunde ha förklarat det bättre, alltså vad videon handlar om.

Efter stormen på sociala medier blev det svårt att röra sig ute. ”Jag kände mig utpekad”, säger Molham. Foto: Karin Kuoljok Rimpi

Hatet från vuxna

Molham beskriver hur han möttes av hat från människor han aldrig träffat – många av dem vuxna.

– Det var fruktansvärt. De flesta som skrev var äldre än mig. Jag tänkte: om det här är vad vuxna skriver, som ska vara mycket mognare än mig, vad ska jag då säga till mina jämnåriga vänner? 

Hans föräldrar kontaktas av oroliga bekanta. Någon kallar honom ouppfostrad. Någon annan ifrågasätter vad han håller på med. Själv känner han sig vilsen, förvirrad – rädd.

– Det var jobbigt att gå ut efter det. Alla tittade. Jag kände mig utpekad, säger han och tittar ner på sina vita sneakers när vi promenerar över torget i Gällivare.

Vi närmar oss Sjöparksskolan, platsen där allting började. Vårsolen värmer svagt och tre tjejer sitter på en bänk och solar. Annars är skolgården tom. Snön är nästan borta nu, men spåren från vintern – och från händelsen – finns kvar i Molhams minne.

Hur trodde du att folk skulle reagera när du la upp videon?

– Jag trodde att folk skulle fatta att det var ett skämt. Men det gjorde de inte. Du vet aldrig vad som kan hända när du lägger ut något på sociala medier.

Han stannar upp och tittar mot skolbyggnaden.

– När polisen kom visste jag inte vad som skulle hända. Jag var rädd. Kunde jag bli dömd?

Här stod Molham den där februarikvällen när han spelade in videon – ovetande om vad som snart skulle hända. Foto: Karin Kuoljok Rimpi

En förändrad relation till sociala medier

Efter att ha pratat med Molham beslutade polisen att inte gå vidare. Men uppståndelsen har satt spår.

– Jag tänker mycket mer på vad jag lägger ut nu. Förr brukade jag posta allt möjligt.

Trots det tillbringar han fortfarande fem till sex timmar om dagen på sociala medier – dubbelt så mycket som Folkhälsomyndigheten rekommenderar för ungdomar i hans ålder.

– Man blir beroende. Speciellt av TikTok, där kan jag scrolla tills jag hittar en rolig video och här i en liten stad som Gällivare finns det inte så mycket annat att göra. Jag har försökt att skära ned på det men det går inte.

Han är långt ifrån ensam. Enligt Folkhälsomyndigheten anser nästan hälften av alla 17–18-åringar att de tillbringar för mycket tid på sociala medier.

– Men man vill ju inte leva under en sten heller. När folk snackar om vad som händer på TikTok vill jag kunna hänga med.

I ett nytt klipp försökte Molham förklara vad han egentligen menade. Foto: Karin Kuoljok Rimpi

”Starkt och mycket moget gjort.”

Molham öppnar sin telefon och visar en ny video av honom. Den här gången står han inte framför en snötäckt skolgård utan nu står han inomhus på sin gymnasieskola och förklarar för Gällivareborna vad han menade med sin första video. Han rör sig fram och tillbaka, nervös men tydlig. Som 17-åring sätter han ner foten för allt hat han fått.

I videon säger han att hatet har påverkat honom mycket, att han inte kan förstå hur de kan koppla honom till en sådan tragisk händelse som det i Örebro och att det kan komma att påverka hans framtida liv.

Nu möts han av kommentarer som ”Fint att du förklarar. Starkt och mycket moget gjort.🙏♥️”

– Jag fattar att jag kanske borde förklarat bättre direkt. Men nu fick jag i alla fall mest positiva kommentarer, säger han, och för första gången under vår intervju sprider sig ett litet leende över hans ansikte.

Idag scrollar Molham fortfarande, men med större eftertanke. Han vet hur snabbt en video kan spridas och vilka konsekvenser det kan få.

– Jag tänker efter mer nu i allt jag gör.

Faktaruta: Statens ingripande på Sjöparksskolan i Gällivare

I februari i år beslutade Skolinspektionen att staten skulle ta över kontrollen av Sjöparksskolan – ett av de mest kraftfulla verktygen Skolinspektionen kan använda. Det efter år av allvarliga brister och tre ingripande utan varaktig förbättring. 

Allvarliga brister som låg till grund för beslutet:

Inställd undervisning: Elever har blivit utan lektioner i flera ämnen.

Underlåtet stöd: Elever med särskilda behov har inte fått det stöd lagen kräver.

Passiv frånvarohantering: Hög frånvaro har inte följts upp systematiskt.

Otrygg skolmiljö: Stök, brist på studiero och incidenter där personal behövt ingripa fysiskt.

Ledarskapskris: En extern arbetsmiljöutredning avslöjade djup misstro mellan personal och skolledning.

Skolinspektionens åtgärd:

Två statliga rådgivare har placerats på skolan för att styra upp verksamheten under en period på upp till nio månader. Gällivare kommun får stå för kostnaden.

Övervägde att stänga skolan

Skolinspektionen övervägde att stänga skolan – men eftersom Sjöparksskolan är den enda högstadieskolan i Gällivare ansågs det ohållbart.

Källor: Skolinspektionen, Gällivare kommun, Dagens Nyheter, Dagens Juridik, SVT Nyheter

G-BVQ5VFQ7W4