RECENSION: Scorsese hypnotiserar med sin briljans

Martin Scorsese upphör aldrig att visa prov på sin storhet som filmskapare. “Taxi Driver”-regissören fortsätter vid 80 års ålder att utmana filmbranschen med detta vågade, mästerliga epos. Den här gången om ett antal mord i Osage-området i Oklahoma under 1920-talet.

Oppenheimer har fått konkurrens inför nästa års Oscarsgala. Fyra år sedan sin senaste film, gangsterrullen The Irishman, följer Martin Scorsese upp med en episk västern som liknar inget annat han gjort. Killers of the Flower Moon utspelar sig i Oklahoma under det tidiga 1920-talet där Ernest Burkhart, spelad av Leonardo DiCaprio, en krigsveteran som söker lyckan hos den rika ursprungsbefolkningen som lever på oljeland. Plötsligt sker flera mystiska dödsfall hos ursprungsbefolkningen, och FBI kopplas in för att undersöka saken.

Filmen innehåller allt som kännetecknar en Scorsese film – våld, förräderi, spänning, och så självklart Leonardo DiCaprio och Robert De Niro, två av Scorseses mest gedigna samarbetspartners. För första gången paras de ihop i en av hans produktioner, och resultatet är spektakulärt. De klara höjdpunkterna är, förutom regin, skådespeleriet. Robert De Niro briljerar med sin närvaro som den obehaglige morbrodern, och Lily Gladstone är perfekt rollsatt som Ernests fru Mollie. Även Leonardo DiCaprio levererar på en nivå man aldrig riktigt sett honom på förut, i en roll full av moraliska dilemman. Musiken, gjord av den stadige kollaboratören Robbie Robertson, briljerar med sin stämningsfullhet i vad som kom att bli hans sista efter sin död i augusti.

Killers of the Flower Moon klockar in på den något mastiga speltiden på 3 timmar 30 minuter. Men efter all den tid i biomörkret märker du inte av tidens gång. Martin Scorsese hypnotiserar tittaren i vad som kanske är en av hans bästa filmer, hittills. Hans insatser har aldrig behövts mer än i dagens filmiska klimat, som styrs av uppföljare, varumärken och kassaintäkterna.

Efter mer än 50 år i branschen, hittar Martin Scorsese konstant nya sätt att uttrycka sig konstnärligt. Killers of the Flower Moon är inget undantag. Filmen kanske är en av hans mest innovativa, och har en unik berättarteknik som verkligen kommer till uttryck i slutet. Efter att eftertexterna rullat färdigt, och man rest sig upp från biostolen och traskat ut ur salongen så lämnar filmen en stark känsla av att man precis upplevt något man aldrig upplevt förr. Något som tyvärr kan vara en bristande faktor hos vilken annan film som helst, men inte i fallet Martin Scorsese.
 
BETYG: 5 / 5
G-BVQ5VFQ7W4