Museerna i Sverige är igenbommade. I väntan på öppningen som är nära har det satsats digitalt. – Vi fick 150 000 visningar under en treveckorsperiod, säger Johan Gärskog, Museichef på Jönköpings läns museum.

Länsmuseet ekar tomt, istället finns besökarna digitalt. 
Bild: Wikimedia Commons. 

I förra veckan gick regeringen ut med att från den 11 mars får museer och konsthallar öppna igen. Verksamheterna ska förhålla sig till samma regler som gym och butiker.

Under pandemin har länsmuseet i Jönköping ökat på sina sociala medier.

– Antalet följare har ökat på både instagram och facebook under pandemin. Vi märker att det skett en ökning nu under pandemin, säger Gärskog.

Bäst går ändå Youtube.

– Där har vi sett det största genomslaget. En film om Vätterleden har på bara några veckor fått över 150 000 visningar. Vi har satsat väldigt mycket på det digitala under pandemin samtidigt som vi sysslar med vår konsultverksamhet i länet som vi gör under vinterhalvåret, säger Gärskog.

Museet har inget entrépris, utan det är på kringförsäljningen de tappar intäkter. Men oavsett var man är, på plats eller digitalt räknas det som ett besök.

– Även ett besök i våra sociala medier är ett museibesök. Vi ska sprida historien och kunskapen, det kan vi göra även digitalt, vi är en minnesbank, säger Gärskog.

Han ser positivt på framtiden.

– Förhoppningsvis kommer den digitala satsningen vi gjort leda till att fler kommer hit när man väl får besöka museet fysiskt. Återberättarman inte historien blir det minnesförlust och vi människor är historie- och kunskapstörstande, avslutar Gärskog.

När museer får öppna för fysiska besök återstår att se. Museer som journalistlinjen.nu varit i kontakt med förbereder för eventuella riktlinjer. Grupper får troligen vänta ett tag, då de fyller en stor del av kvoten för besökarantal i lokalerna.  Gruppbesök kan komma att bli förlagda utanför museets ordinarie öppettider.

Josef Jacobson
j20jajo@svf.fhsk.se

G-BVQ5VFQ7W4