Svf-studenten Tea Eneroth har återvänt till Tyskland för att göra praktik på reklambyrå. Skillnaderna mellan branschen i Tyskland och Sverige är stora: ”Reklam i Tyskland är inte den vackraste, men den funkar vilket är helt sjukt”, säger hon.
Tea Eneroth, 23, läser andra och sista året på Grafisk design och kommunikation på Svf. Nu gör hon sin praktik i Tysklands huvudstad Berlin, som pågår till slutet av maj. Innan nyår flyttade Tea ett stort lass in till pojkvännen i Berlin.
Ända sen hon var liten har hon varit intresserad av färg, form och konst vilket hon är uppväxt med. Men först för tre år sedan började hon att måla igen och det var det som öppnade upp för studierna.
–Intresset för grafisk design har jag haft en superlång tid, men jag har inte trott på att jag har kunnat göra det. Men tack vare målningen så kunde jag börja släppa lite på kraven och se att det ändå blir bra. Det var här Svf kom in i bilden och då jag tog steget och sökte, säger Tea.
Innan Tea började studera på SvF så bodde hon i Tyskland under tre år. Därför var det ett självklart val för Tea att söka praktikplats i Tyskland.
–För min del var det självklart, då jag har bott här tidigare. Jag har min pojkvän, polare och folk att komma tillbaka till. Berlin är också mer inkluderande. Det är bredare, friare och man känner att man får göra vad man vill.
I Sverige är man mer kritiskt till allt nytt och när det inte går som man vill. Detta tycker jag också gäller just designen, trots att Sverige är duktiga på design, säger Tea.
Tea skickade ut tjugo förfrågningar till olika potentiella praktikplatser i Berlin och Nulleins var snabba på att svara, därför valde hon det.
–Jag har ju precis börjat här, men än så länge är jag jättenöjd. De är jättesnälla så det känns väldigt bra, säger hon.
Nulleins är en liten byrå som består av fyra personer exklusive Tea. Byrån håller främst på med branding och grafisk design som till exempel webbsidor och böcker.
–Jag känner att jag får ut mest av att vara på ett ställe som detta, då jag är så pass färsk som jag är. De är superschysta och vana vid att ha praktikanter, så de vet vad det innebär och det känns lugnt, fortsätter hon.
Ett av Teas mål för sin praktik är att förbättra sin tyska, vilket hon hoppas kunna göra automatiskt.
–Jag vill också experimentera med min kreativitet och de ramar jag redan satt upp för mig själv och våga bryta dom, säger hon.
Vad tror du att det är skillnad på att göra praktik i Tyskland jämfört med Sverige?
–Det är nog skillnad från stad till stad och storlek på byrå. Det är svårt att säga. Men det är nog klart en skillnad mellan Jönköping och Berlin än om man jämför Tyskland mot Sverige. Men det finns nog mycket bra byråer i Sverige också.
Tea berättar dock att branschen och kundkretsarna ser ganska olika ut i Tyskland mot vad de gör i Sverige. Dom har en enklare design på produkterna och reklamen. En del reklam ser gammeldags och väldigt avskalad ut jämfört med hur det ser ut i Sverige.
–Reklam i Tyskland är inte den vackraste, men den funkar och det är det som är helt sjukt. Vanligt folk i Tyskland förväntar sig den, letar efter den och då vill dom ha den. Jag vill hellre jobba med branding än reklam. Branding handlar mer om en grafisk identitet, hur ett företag önskar presentera sig själv med färg och form. Men också vilka ord och bildspråk de använder sig utav. Det som identifierar ett företag och vad det står för kan man säga. Det är det jag vill hålla på med och satsa på.
–Mina mål är att jag kommer stanna i Berlin. Jag har stannat för gott igen, säger hon och skrattar. Jag vill stanna i Berlin och jobba på en byrå som vill ha mig. Det är jag supertaggad på. Kanske det blir på Nulleins, vi får se, säger Tea. I slutet av maj kommer jag tillbaka till skolan en vecka för att avsluta utbildningen, innan jag åker tillbaka till Berlin igen.
Drömmen är att kunna jobba med den grafiska designen som triggar en i sin egen stil och att folk diggar den. Men också att kunna leva på den, förklarar hon.
Sandra Andersen
j22ansa@svf.fhsk.se