Wilma på vägarna: Friheten bakom ratten i en mansdominerad bransch

Fler och fler tjejer tar steget in i lastbilsbranschen. Wilma Samuelsson har suttit bakom ratten i fem år, hon hoppas att trenden finns av rätt anledningar. 

Klockan är 5 på morgonen och spellistan “2022 Summer Hits” dånar i lastbilens högtalare när Wilma öppnar en energidryck, Nocco. Hennes mål är att endast dricka en om dagen. 

-Jag brukade dricka minst tre men med tiden har jag känt att jag måste ta hand om det lilla hjärtat, säger hon och skrattar. 

Med den mörka Vättern i bakgrunden rullar lastbilen norrut mot Ödeshög, där väntar 200 grisar som ska transporteras till slakt i Brålanda. Wilma har jobbat som lastbilschaufför i 5 års tid och är nu anställd på ett åkeri i Varberg men kör främst i Jönköpingstrakten. 

Trots den tidiga timmen är motorvägen hårt trafikerad. Wilma har uppsikt över lamporna längst bak på ekipaget bakom trailern för att hålla rätt avstånd till medtrafikanterna. 

– Det är den största utmaningen, alltså alla runt omkring. Om någon kör in väldigt tätt framför mig är det inte säkert jag ser det.

Kvinna i lastbilshytt
Röda ledlampor i taket lyser upp lastbilshytten

Fler kvinnor i förarsätet

Enligt TYA:s senaste rapport om trender i åkeribranschen utgjorde kvinnor 18 procent av de nyanställda chaufförerna år 2023, en markant ökning från 9 procent 2018. Trenden syns även på gymnasienivå, där allt fler tjejer söker sig till transport- och fordonsprogrammen. På Bäckadalsgymnasiet i Jönköping är 23 procent av eleverna på fordons- och transportprogrammet tjejer. 

Wilmas resa inom lastbilsyrket började först efter att hon avslutat sin gymnasieutbildning till snickare. 

Jag jobbade som budbilsförare och bestämde mig för att skaffa lastbilskörkort. Innan jag ens hade fått körkortet i hand fick jag ett jobb inom kommunen. 

Att det är lätt att hitta jobb syns också i statistiken. Branschen i stort behov av fler chaufförer och rekryteringsbehovet är större än antalet utbildningsplatser. Det är ett problem för åkerierna men samtidigt ger det lastbilschaufförerna många valmöjligheter. 

Det handlar mycket om ens rykte också, menar Wilma. Klart att man ska vara bra på att köra, men det gäller också att skapa sig ett nätverk.

Landsbygd
De fina vyerna är något av det bästa med jobbet enligt Wilma.

Även om yrket innebär att sitta still i förarsätet stora delar av dagen kan även det bli tröttsamt. Ibland kan arbetspassen närma sig 15 timmar. Som lastbilschaufför får man endast köra fyra timmar i sträck, vilket kan låta positivt men det kan också bidra till stress då man inte vet vilka trafiksituationer som väntar. Wilma pekar på en manick i taket. 


-Den här har koll på hur långt jag kör, och den tickar ju på att även om jag står i kö, det kan ju bli stressigt när man måste hinna fram till olika stopp.

Medan solen stiger närmar sig lastbilen sin destination, och motorvägen ersätts av smala grusvägar omgivna av långsträckta fält och ladugårdar. Väl framme vid grisbonden slår lukten av gris som en vägg utanför lastbilen, och Wilma byter snabbt om till overall och gummistövlar. 

Grisarna placeras i 12 olika, höj- och sänkbara i ekipaget.
Kvinna inuti ett lastbils-ekipage

-Tur att man får duscha i slutet av dagen, säger Wilma. 

Ett metodiskt samarbete påbörjas när Wilma och grisbonden föser grisarna framför sig, i stora klungor, inifrån stallet till ekipaget. 

Efter lite mer än en timme är lastbilen på väg tillbaka mot Jönköping, nu med 200 grisar i ekipaget. Vättern är, till skillnad från den tidigare morgonen, nu upplyst av solens strålar och Wilma delar med sig av sina framtidsplaner. 


-Det här är ett bra jobb, med mycket frihet. Men det är inget framtidsyrke, om man vill ha familj och så. Tänker nog utbilda mig till trafikledare när jag är redo. 

En mansdominerad bransch

Trots ökningen av kvinnor är lastbilsyrket än så länge en starkt mansdominerad bransch. Något som Wilma märker av. Kommentarer på hur hon klär sig, flörtiga bemötanden av män i branschen och ibland brist på förtroende då hon erbjuds mer hjälp än vad hon behöver. 

– Vissa situationer har varit konstiga, och ibland undrar jag ju om vissa bemötanden hade varit samma om jag varit kille. Samtidigt kanske det hade varit så på vilken arbetsplats som helst. 

Vad tycker du om att allt fler tjejer som söker sig till yrket? 

– Det är väll bra! Men ibland kan jag fundera om det börjar bli för trendigt. Att de inte tänker på vad de faktiskt vill, utan mer följer strömmen. För att trivas i det här yrket och göra ett bra jobb krävs det ju mer än så.

Flera åkare som uttalat sig i media menar att tjejer är mer efterfrågade eftersom de tar mer ansvar och är uppmärksamma i trafiken? Vad tänker du om det? 

-Jag tror det stämmer och inte stämmer, det är ju person till person, jag tror att tjejer är mer renliga av sig. Sen tror jag att tjejer inte har samma självklara självförtroende, så är det trångt någonstans så går man ut en gång extra för att kolla om det går att köra där. 

G-BVQ5VFQ7W4