
Läkare som skriker på sina patienter, en fot som behöver amputeras och en förlossningsskada som blir journalförd som cp-skada.
Antalet klagomål på vården i Jönköpings län har fördubblats de senaste tio åren. “Allvarligt” säger Anna Stålkrantz, sektionschef på Patientnämnden i regionen.
Brist på kommunikation i vården är ett av de vanligaste klagomålen. Bild: Pixabay
Till Patientnämnden kan du som patient vända dig om du är missnöjd med den vård du fått och det är nu allt fler som nyttjar denna möjlighet. På tio år har siffran stigit från 551 till 1267 ärenden i Region Jönköping.
Enligt Patientnämndens årsrapport är vårdcentralerna det verksamhetsområde i regionen som flest klagar på, följt av den kirurgiska vården. I rapporten kan man också se att bland kvinnor är det åldersgruppen 50-59 år som klagar mest och för män gäller kategorin 60-69 år. De vanligaste klagomålen gäller kategorierna “vård/behandling” och “kommunikation”.
Journalistlinjens kartläggning visar att det är två av länets vårdcentraler som sticker ut, nämligen Eksjö och Nässjö. Efter en genomgång av samtliga 26 inkomna klagomål till vårdcentralen Bra Liv Nässjö under 2024 hittades följande fall:
* I en kvinnas journal står det att hon lider av en CP-skada när hon i själva verket har en förlossningsskada.
* I ett fall där en person var långtidssjukskriven för fysiska funktionsnedsättningar bortförklarade läkaren problemen som själsliga, att hen därför inte kan fortsätta vara sjukskriven och att “det är dags för hen att börja bidra till samhället”.
* En patient sökte under lång tid vård för sitt ben men rekommenderades till en början endast vila och smärtstillande tabletter. Trots upprepade kontakter med vården gick det så långt att foten till slut fick amputeras.
Var femte klagomål på vårdcentralen Bra Liv Nässjö handlar om att patienten inte känner sig tagen på allvar.
Linda Jansson är vårdenhetschef där och säger att de tar hand om alla klagomål som kommer in men också att berörd personal många gånger blir förvånad när det inkommit klagomål på vården.
Bra Liv Nässjö har i dagsläget nästan 15 000 listade patienter.
– Vi har länge varit underbemannade och har helt enkelt svårt att räcka till för patienterna, säger Linda Jansson om situationen.
Patientnämndens uppgift är alltså inte att hitta lösningen på problemen utan att vara mellanhanden som slussar vidare klagomålen till berörd vårdgivare, som sedan har fyra veckor på sig att besvara klagomålet.
Anna Stålkrantz, sektionschef på Patientnämnden i regionen, har svårt att se att ökningen av antalet inkomna klagomål har att göra med vården i sig. Snarare tror hon att det beror på ökade digitala möjligheter att klaga via 1177 samt den nya patientlagen som kom 2015, som ger patienten rätt till mer delaktighet i sin egen vård.
– Att bli illa bemött, felbehandlad eller dåligt informerad vid ett läkarbesök är förstås allvarligt. Det kan leda till att patienten kanske tvekar att söka vård nästa gång, säger hon.
Varje dag görs omkring 7000 vårdbesök i regionen.
– Man får ha i åtanke att det ändå är en väldigt liten del av all vård som ges som det klagas på, säger Anna Stålkrantz.