Jönköpings styrka är läget, tycker Helena Nordström. Men det hjälper inte – 25 % tycker att Jönköping inte verkar vara en bra stad att bo i. Foto: Ida Wenström

Jönköping, som är Sveriges nionde största stad, hamnar på sjunde plats över de minst populära städerna i landet i årets förtroendebarometer.

– Jag är faktiskt inte så förvånad över resultatet, säger Helena Nordström, marknadschef på Destination Jönköping.

Göteborg är den stad som är mest populär, medan Malmö just nu har svårt att locka folk. Jönköping hamnar på elfte plats över de mest populära städerna i landet. Men samtidigt är det många som tycker att Jönköping ”inte verkar vara en bra stad att bo i”, och man hamnar därmed också långt upp på listan över de minst populära städerna.

– Visst kan man tycka att vi borde ligga bättre till, men det är ungefär där vi brukar ligga, säger Helena Nordström. Det är de som inte har någon koppling till Jönköping som, helt felaktigt, tror att det är en tråkig stad.

Tre saker
Enligt henne finns det tre saker som människor som inte bor i Jönköping förknippar staden med. Vättern, HV71 och kyrkan. Och av de tre är det kyrkan som oftast leder till negativa inställningar, eftersom många tror att det innebär att Jönköping är en stad med en väldigt intolerant stämning.

– Det finns många fördomar att jobba med, men vi gör så gott vi kan. Bland annat är vi ensamma i Sverige om att ha ambassadörer som ska göra reklam för oss.

Tanken är att de här frivilliga ambassadörerna ska kunna berätta om Jönköping, när de exempelvis är ute på jobbresor i andra städer. Med hjälp av möten och information får de rätt kunskaper om vad de ska berätta om staden, och enligt Helena Nordström är det ett koncept som har gått väldigt bra.

– Men det funkar självklart bäst på människor som redan har en koppling till staden.

Destination Jönköping har även ett projekt som de kallar för ”Welcome to work”, som är tydligt inriktade på att locka akademiker mellan 28 och 38 år. När man åker till andra städer på mässor, tar man med sig arbetsgivare från Jönköping som kan berätta om vad just de har för jobb att erbjuda en blivande Jönköpingsbo.

– Det är en viktig målgrupp för oss. Vi behöver fler som kan komma hit och ge sig direkt in på arbetsmarknaden.

Ger inte upp
Men Helena Nordström tar beskedet om att utomstående inte verkar så lockade av Jönköpings charm med ro.  Delvis för att man aldrig kan ta en sådan mätning exakt ordagrant, men också för att det pekar på vad man behöver arbeta med att få fram.

– Det finns mycket kreativitet och entreprenörskap i den här staden, som aldrig lyfts fram. Vi har mycket att jobba med, men jag tror helt klart att vi kan klättra på listan de närmaste åren.

Fakta – förtroendebarometern:

* Förtroendebarometern är en årlig undersökning som genomförs av Medieakademin/TSN Sifo AB, för att bland annat se vilka företag och medier som svenskarna har starkt förtroende för.

* 1 000 personer har svarat på en nätenkät gällande vilka städer som är populärast.

* Betygssättningen skedde på en skala mellan 1 och 5, där 1 står för ”verkar inte vara en bra stad att bo i” och 5 ”verkar vara en bra stad att bo i”.

* De som fått flest höga poäng hamnar på listan över de mest populära städerna, medan de som fått flest låga poäng hamnar på listan över de minst populära städerna, vilket gör att det är möjligt för en stad att placera sig på båda listorna.

* De fem populäraste städerna är Göteborg, Halmstad, Stockholm, Helsingborg och Umeå.

* De fem minst populära städerna är Malmö, Karlskrona, Luleå, Stockholm och Örebro.

Fakta – Destination Jönköping:

* har som uppdrag att göra Jönköping mer attraktivt för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttningar.

* driver ett antal projekt som ska informera och attrahera nuvarande och blivande invånare.

* drivs av näringslivet och Jönköpings kommun.

G-BVQ5VFQ7W4