Körskoleelever vittnar om fruktad inspektör: “Bara tanken på hen gjorde mig rädd”

Bild på trafikverket.

Flera körskoleelever vittnar om att ett otrevligt och nedlåtande bemötande från en och samma trafikinspektör – något som de menar också lett till att de kuggade sin uppkörning. Journalistlinjens granskning visar att inspektören sticker ut när det gäller antalet klagomål.

En trafikinspektör är en person anställd av Trafikverket som  ansvarar för att genomföra och bedöma körprov för körkort. Inspektören har mandat att ensam avgöra om en förare blir godkänd eller underkänd. Det beslutet kan heller inte överklagas utan endast prövas genom ett nytt körprov.

 

Inför en uppkörning vet man inte vem som blir ens trafikinspektör. Detta var något som stressade en tjej som vi i den här artikeln kallar för Elsa. Två dagar efter Elsas 18-årsdag skulle hon köra upp – och när hon förstod med vem blev hon rädd. 


– Det kanske var för att jag visste vem hen var. Hen var verkligen inte den trevligaste personen i världen direkt. Log inte och gav en barsk känsla, berättar hon. 


Elsas syster hade haft sin uppkörning med samma trafikinspektör. Systern hade berättat för Elsa om trafikinspektören och om sin egen uppkörning. 

– Efter att jag hörde vad min syster berättat var jag livrädd för att få hen också. Bara tanken på det gjorde mig rädd, säger hon. 


När uppkörningen var avslutad fick Elsa resultatet: hon var kuggad. Enligt Elsa var det inpektörens dåliga bemötande som gjorde henne så stressad att hon misslyckades.

"Jag tappade lusten helt"

En person som kört upp med samma trafikinspektör är Peter Troedsson. Han hade haft körkort i runt 30 år när han skulle köra upp för B96 behörighet, alltså ett utökat B-körkort, som innebär att man får köra med tyngre släp. 

 

Inför uppkörningen var Peter kolugn – tack vare sitt stora båtintresse hade han nämligen kört med släp under de nästan 30 år som han haft körkort. 

Men redan vid första meningsutbytet med trafikinspektören kändes det konstigt. 


– Hen var på dåligt humör liksom, suckade och tyckte att det mesta jag gjorde var fel, men jag förstod aldrig vad jag gjorde fel. Jag höll koll på cykelvägar, höll hastighetsbegränsningar, blinkade… Jag tyckte själv att det gick väldigt bra, berättar Peter. 


Under hela uppkörningen upplevde Peter att inspektören var otrevlig och nedlåtande utan anledning. När uppkörningen avslutas minns Peter hur trafikinspektören sitter tyst med mappen i knät, tills hen slutligen berättade att Peter inte klarat uppkörningen. 


– Efteråt kände jag… Ja, helt ärligt kände jag mig faktiskt lite ledsen. Jag tappade lusten helt, säger han.


Efter det körde Peter aldrig upp igen.

Sticker ut i statistiken

“Elsa” och Peter är inte de enda som upplever att trafikinspektören har ett dåligt bemötande. 

Journalistlinjen.nu har pratat med 15 personer som alla har haft eller känner till samma trafikinspektör. Utöver att de upplever att hen har varit otrevlig tycker flera att hens bemötande har gjort själva uppkörningen stressigare.

Klagomål från personer som kört upp med trafikinspektören: "Om jag får hen tänker jag avbryta och kräva pengarna tillbaka då jag inte känner mig bekväm med hen" "Det är inte acceptabelt att en inspektör kränker en elev som redan burit med sig all nervositet i världen" "Jag var väldigt nervös och hade mycket ångest vilket delvis späddes på på grund av inspektörens allmänna attityd och bemötande"

Att personer väljer att lämna in skriftliga klagomål mot trafikinspektörer är väldigt ovanligt. Men bland de klagomål som kommit in till Trafikverket kan vi se att personen sticker ut: sedan 2013 har inspektören fått sex gånger så många klagomål som andra inspektörer i Jönköping(s län?). Det handlar om 17 klagomål, varav 14 handlar om att trafikinspektören har haft en dålig attityd. 

– Tre till fyra klagomål är normalt för en trafikinspektör under en tioårsperiod, säger en tillfällig enhetschef på provenheten på Trafikverket i Jönköping som inte vill ställa upp med namn. 

Men kuggar hen fler än andra?

Enligt de som Journalistlinjen pratat med är också inspektörern ökänd för att kugga personer oftare än andra.Men ryktet om att hen kuggar fler stämmer inte. Under de senaste tolv åren har inspektören genomfört 11 537 prov. 46 procent av dessa blev godkända, enligt statistik från Trafikverket. Tittar man enbart på Jönköpingsavdelningen sticker inspektören ut något, men inte jämfört med rikssnittet som ligger på 45 procent.

En körskolelärare som Journalistlinjen pratat med menar att det inte är ett ovanligt fenomen att en trafikinspektör får rykte om sig att vara värre än de andra. 

– Det finns ju en ökänd trafikinspektör i varje stad, säger körskoleläraren.

Stressen påverkar resultat

Problemet ligger alltså inte i inspektörens statistik, utan snarare i bemötandet. Det kan också vara så att trafikinspektören bemötande bidrar till att fler personer kuggar. Stress och misslyckade uppkörningar hänger nämligen ihop. Att köra upp är för många en stor dag fylld med nervositet och press. 

För att få jobba som trafikinspektör behöver man gå en ett år lång yrkesutbildning, där hur man ger ett bra bemötande och kommunicerar lugnt med den som kör upp är en viktig del av utbildningen. 

– Under utbildningen tar man upp hur man kan försöka mildra stressen som trafikinspektör, säger en verksamhetsutvecklare på Trafikverket. 

Detta gäller inte bara utbildningen för att bli trafikinspektör utan även de rullande utbildningarna som är obligatoriska för alla inspektörer. 

– Vartannat år ska man ha fyra utbildningsdagar, där tar man upp både gammalt och nytt, säger verksamhetsutvecklaren. 

Trafikverket själva försöker också informera de som kör upp om vikten att skapa ett inre lugn för att ha större chans att klara körkort. Forskning visar att en stressfri miljö ökar chanserna att klara uppkörningen. Två studier, en från Storbritannien 2006 och en från Tyskland 2024, visar att stress och dåliga resultat på en uppkörning är kopplade till varandra. I den tyska studien fick uppkörare en placebo, alltså en medicin helt utan verkan, som skulle minska deras stress. Efter att de tagit placebon upplevde de mindre stress och körde dessutom bättre. 

Körskolelärare varnar elever för trafikinspektören

Journalistlinjen har varit i kontakt med flera körskolor i Jönköping, som alla känner till inspektören. Flera delar bilden av att hen bemöter eleverna väldigt dåligt. Vissa har till och med gått så långt att de varnar sina elever för trafikinspektören. Innan vi ens hunnit ställa klart vår fråga vet alla vilken trafikinspektör det gäller, men frågan är känslig och ingen vill ställa upp med namn eller bild. Samtliga körskolelärare som Journalistlinjen har varit i kontakt med säger att trafikinspektören är noggrann och ställer höga krav men att det finns attitydproblem. Flera körskollärare berättar också att de dessutom rykt ihop med personen vid olika tillfällen.

Samtidigt vill flera tona ner den negativa bilden av inspektören. När en elev exempelvis uttrycker oro för att denne fått trafikinspektören på uppkörningen, svarar läraren att det kan vara bra, eftersom hen gör sitt jobb ordentligt. 

“Om jag varit chef längre, hade jag tagit det till HR”

Journalistlinjen har varit i kontakt med ansvarig chef på trafikverket som inte vill ställa upp med namn. Under det senaste halvåret har det kommit in ett klagomål mot trafikinspektören – något som Trafikverket tar på stort allvar menar chefen: 

– Efter ett klagomål inkommit tar vi ett samtal med personen och försöker att hjälpa till och ge trafikinspektören stöd.

Hur då? 

– Det kan vara att gå en kurs till exempel eller bara genom att stötta genom samtal, säger hen.

Så det är viktigt med en lugn stämning i bilen? 

– Ja, absolut. Det är viktigt för oss att kunderna känner sig trygga i bilen. 

Hur hade du agerat om du varit chef tidigare? Eller varit chef över trafikinspektören under en längre period?

– Då hade jag tagit upp ärendet med HR. Det är tråkigt att ha en medarbetare som har fått så många klagomål, svarar hen.


För “Elsa” krävdes det fyra uppkörningar innan hon till slut lyckades, något hon själv beskriver som en väldigt jobbig period. Men hon minns att hon fick betydligt bättre bemötande sista gången när hon faktiskt lyckades:

 

– Den sista trafikinspektören jag hade började med att fråga om jag var nervös, sen pratade hon lugnande med mig. Då kunde jag köra hur bra som helst, och det slutade med att jag fick körkortet. 


Journalistlinjen har sökt trafikinspektören som inte vill ställa upp på intervju.

Reporter

Alexandra Östhed

Journaliststudent

Foto av Arvid Theander

Arvid Theander

Journaliststudent

G-BVQ5VFQ7W4