I går började rättegången mot Norwegian efter den senaste tidens förseningar. Sedan flygbolaget började flyga långdistans med de nya Dreamlinerplanen har 48% av flygningarna varit försenade med minst 15 minuter. En tiondel av förseningarna var längre än två timmar, enligt bolaget själva.
Efter att ha fått familjens flygresa till Bangkok mer än tolv timmar försenad tröttnade Charlotta Holmquist. Hennes fall togs upp i Sollentuna tingsrätt i går och väntas inte vara avgjort på flera månader.
”Vi tycker att det är onödigt att belasta rättsväsendet med sådana ärenden eftersom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) hanterar sådana här tvister helt utan kostnad för någon av parterna”, skriver Charlotte Holmberg Jacobsson, informationschef på Norwegian i en kommentar till TT. Men enligt ARN följer inte flygbolaget de beslut som ARN kommit fram till. Endast efter nio beslut har de betalat resenärer, i 23 fall har de låtit bli.
Frågan för tingsrätten är om de tekniska problemen med de nya flygplanen beror på ”extraordinära omständigheter”. I så fall behöver flygbolaget inte betala ut de 600 Euro som annars utgår. Detta på grund av att de inte kunnat förutse förseningen eftersom den inte berodde på ett förslitnings- eller underhållsfel.
Norwegians advokat Stefan Wendén sade i tingsrätten att det i familjen Holmquists fall gjorts allt för att undvika förseningen. Trots att man satte igång med reparationerna direkt och försökte boka om passagerarna till andra plan var det snabbast att vänta på att Dreamlinerplanet reparerades.
Charlotta Holmquist var inte nöjd med svaret. Hennes advokat Stephan Eriksson framhöll att Norwegian haft många förseningar samtidigt som de gjort stora vinster och att de borde ha råd att ha extraplan stående vid situationer som denna.
Amar Bajric